گروه بازرگانی- تازه‌ترین گزارش دفتر آمار آمریکا حاکی از کاهش چشمگیر مبادلات تجاری این کشور با ایران است.

بر اساس این گزارش طی ۱۱ ماه سال ۲۰۰۹ میلادی آمریکا ۶/۲۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده و ۲/۵۹ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این روند تراز تجاری مثبت ۴/۲۱۱ میلیون دلاری را برای آمریکا رقم زده است. در مدت مشابه سال ۲۰۰۸ مبادلات تجاری دو کشور به ۷۵۰ میلیون دلار رسیده بود. در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته میلادی صادرات آمریکا به ایران به ۵/۴۱ میلیون دلار افزایش یافت که این میزان در ماه پیش از آن ۵/۳۵ میلیون دلار بوده است.

در همین حال واردات آمریکا از ایران در ماه نوامبر معادل ۶/۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به ماه پیش از آن با واردات ۳/۷ میلیون دلاری حدود ۷/۲ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.

از این آمار چنین برمی‌آید که تراز تجاری ایران و آمریکا در این ماه ۹/۳۶ میلیون دلار به نفع آمریکا بوده که نسبت به تراز تجاری ۲/۲۸ میلیون دلاری در ماه پیش از آن نشانگر افزایشی ۷/۸ میلیون دلاری است.

بر اساس این گزارش، طی ۱۱ ماه سال ۲۰۰۹ میلادی آمریکا ۶/۲۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده و ۲/۵۹ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این روند تراز تجاری مثبت ۴/۲۱۱ میلیون دلاری را برای آمریکا رقم زده است.