تمام مصوبات دولت را اجرا کرده‌ایم

گروه بازرگانی - روابط عمومی منطقه آزاد اروند در واکنش به درج گزارش «مصوبات دولت اجرا نشده است» (مورخ ۲۸/۹/۸۸) متن جوابیه‌ای را برای ما فرستاده است که عینا به نظر خوانندگان روزنامه می‌رسد. در گزارش مذکور به نقل از چند کارشناس و نیز نماینده محترم آبادان به برخی مسائل پیرامونی مناطق آزاد و شیوه‌های مدیریت در این مناطق انتقاد شده بود. ۱ - مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند اعتقاد راسخ دارد که فرآیند خدمت به مردم شریف آبادان و خرمشهر نباید توام با جنجال و هیاهو بوده و از هر گونه فعالیت تبلیغی و بزرگ نمایی پرهیز داشته و دارد و هرگز بر خود روانمی‌دارد که اوقات شریف مردم را با به راه انداختن منازعات کلامی و رسانه‌ای بیاشوبد و به این لحاظ تاکنون از ارائه پاسخ به تحریکات و اظهارات خلاف واقع آقای کعبی خودداری نموده است و اعتقاد دارد که «ماه هرگز زیر ابر پنهان نخواهد ماند.» احجام فعالیت‌های عمرانی و غیر عمرانی این سازمان برای کلیه شهروندان آبادانی و خرمشهری آشکار بوده و این روند بدون توجه به سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی ادامه خواهد یافت. لیکن از آنجا که اخیرا فعالیت‌های تبلیغی و شبهه پراکنی‌های آقای کعبی و دوستان و همفکران ایشان به مراتب فراتر از انتقاد سازنده رفته است بر خود لازم می‌داند تا با ذکر پاره‌ای از حقایق نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی اقدام نماید.

۲ - از آنجا که نماینده محترم مردم آبادان به مصوبات دولت و عدم اجرایی شدن آنها اشاره کرده است بر خود لازم می‌دانیم تا جهت آگاهی اهالی شریف و شهید پرور آبادان و خرمشهر گزارش اجمالی اقدامات صورت گرفته در این خصوص را اعلام نماییم.

الف) طی سفر اول استانی ریاست محترم جمهوری و هیات دولت به استان خوزستان و در تاریخ ۱۵/۱۰/۸۵ با توجه به صورت جلسه شماره ۱۳۷۲۲۳/۲۶۵۱۴۱ مورخ ۲۵/۱۰/۸۵ مقرر گردید موضوع افزایش محدوده منطقه آزاد اروند به شهر‌های آبادان و خرمشهر توسط دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی بررسی و نتیجه آن ظرف یک ماه به هیات وزیران اعلام شود که این موضوع توسط مشاورین ذی‌صلاح بررسی و گزارش لازم در این خصوص تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد ارائه شد.

همچنین طی سفر مذکور مقرر شده بود که سازمان منطقه آزاد اروند زمین مورد نیاز جهت استقرار تجهیزات لازم صادرات واکسن را به صورت رایگان در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد که این موضوع به سرعت محقق شده و هم اکنون فعالیت‌های اجرایی توسط موسسه رازی در دست اقدام می‌باشد.

ب) مصوبات سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان خوزستان که در جلسه مورخ ۲۷/۹/۱۳۸۷ تصویب شد در سه محور اساسی برای منطقه آزاد اروند به شرح ذیل تعریف و نتیجه آن به صورت گسترده از سوی این سازمان اطلاع رسانی شده است:

ـ با توجه به صورت جلسه هیات وزیران به شماره ۱۹۲۰۲۹/۴۱۵۹۱ مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۷ اولین مصوبه، ‌ترخیص انواع خودرو‌ها و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و پلاک‌گذاری در منطقه آزاد اروند وفق مقررات و ضوابط مناطق آزاد بوده که با همکاری نیروی انتظامی، گمرک و وزارت کشور این طرح در هفته‌های اخیر نهایی شد و تمامی مشکلات و موانع واردات خودرو‌ها مرتفع گردید و اولین خودروها از طریق بندر خرمشهر به صورت پایلوت وارد منطقه آزاد اروند شدند.

- دومین و یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های سفر دوم اختصاص حداقل ۶۰ میلیارد ریال برای کمک به مساجد، مدارس، تامین اتوبوس و عمران شهری شهرهای آبادان و خرمشهر از محل منابع داخلی منطقه آزاد اروند بود که این طرح نیز به صورت کامل و جامع در چندین بخش افتتاح شد.

پروژه‌ای دیگر که در جهت بهبود وضعیت آموزشی منطقه آزاد اروند و مناطق همجوار مطرح شده، تجهیز مدارس آموزش و پرورش و کتابخانه‌های آبادان و خرمشهر بود که در این راستا ۲۸۰ دستگاه آب شیرین کن، ۲۸۰ دستگاه آب سرد کن و ۸۶۰ دستگاه کولر گازی به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال تهیه و تحویل آموزش و پرورش این دو شهر شد.

به منظور بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی آبادان و خرمشهر ۵۰ دستگاه اتوبوس کولر دار و ۱۱ دستگاه مینی بوس به ارزش ریالی ۲۴ میلیارد ریال به عنوان یکی از پروژه‌های مناطق همجوار منطقه آزاد اروند خریداری و تحویل اتوبوسرانی دو شهر شد.

پروژه آسفالت و خط کشی خیابان‌های آبادان و خرمشهر از دیگر پروژه‌های این مصوبه برای مردم آبادان و خرمشهر بوده است که توسط منطقه آزاد اروند ۴۰۰ هزار متر مربع از خیابان‌های این دو شهر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال آسفالت و خط کشی شد. خرید ۴دستگاه آمبولانس مجهز و خودرو آتش نشانی و تجهیز شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر یکی دیگر از مصوبات هیات دولت بوده که با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای شهروندان این دو شهر انجام شد.

با توجه به روند پروژه‌های عمرانی در دو شهر آبادان و خرمشهر ۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از قبیل بیل مکانیکی، گریدر، لودر و کشنده به مبلغ ۴۰ میلیاردو ۱۵۷ میلیون ریال برای شهرداری‌های این دو شهر خریداری شد.

- سومین مصوبه سفر هیات دولت به استان خوزستان در خصوص بررسی و ارائه نتیجه راه‌های انتفاع مردم آبادان و خرمشهر از مزایای منطقه آزاد اروند بوده که باید ظرف مدت دو هفته به هیات وزیران ارائه می‌شد که در این راستا سازمان منطقه آزاد اروند در موعد مقرر طرح‌های پیشنهادی خود را جهت استفاده شهروندان آبادانی و خرمشهری از مزایای منطقه آزاد اروند به استانداری ارسال کرد.

۳ - در حالی که تمامی مساعی مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین مسوولان محترم استان مصروف ایجاد فضای امن و توام با آرامش برای گسترش فضای توسعه و رونق در شهرهای آبادان و خرمشهر و به تبع آن رفع محرومیت در چهره این دیار ستم‌دیده است و این مهم جز با جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد روحیه تلاش و نشاط در بین مردم و تاسیس موسسات و کارخانجات اقتصادی محقق نمی‌شود، بیان این گونه اظهارات خلاف واقع و سیاه نمایی و‌ترویج روحیه ناامیدی در بین مردم که تماما بر خلاف اهداف عالیه نظام و منویات و تصریحات مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت خدمتگزار است حاصلی جز گریزان کردن سرمایه‌گذاران و سد کردن راه رونق منطقه نخواهد داشت؛ اگر چه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند همواره با آغوش باز پذیرای انتقادات سازنده و تعامل با دلسوزان منطقه می‌باشد و همواره سعی نموده است از رسانه‌ای نمودن امور خودداری کند و تنها به امر خدمت رسانی اشتغال داشته باشد. مع ذلک ناچار است این حقیقت را به مردم هوشیار آبادان و خرمشهر اعلام نماید که این شبهه‌پراکنی‌ها ریشه در پاره‌ای مسائل دارد که منطقه آزاد اروند رسانه‌ای کردن این مسائل را به صلاح مردم و خود ایشان نمی‌داند با این حال حق پیگیری اتهامات و اظهارات خلاف واقع آقای کعبی، از طریق مراجع ذی صلاح محفوظ و قابل پیگیری است.

روح‌ا... خزایی

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد اروند