عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، از تدوین نهایی دستورالعمل ایجاد تشکل‌های وارداتی توسط بخش خصوصی در این اتاق تا پایان سال‌جاری خبر داد. فرهاد فزونی گفت: این دستورالعمل که به عنوان آیین‌نامه عمل خواهد کرد توسط گروهی از مشاوران خبره و متخصص اتاق در حال تدوین است و پس از آماده شدن بلافاصله در نشست اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

طرح راه‌اندازی تشکل‌های وارداتی نخست از سوی وزیر بازرگانی مطرح شد و محمد نهاوندیان یک ماه پیش اعلام کرد به زودی نخستین تشکل وارداتی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران راه‌اندازی می‌شود.

فزونی می‌گوید: این تشکل می‌تواند به عنوان نمونه برای یک کالا یا گروه کالایی باشد و پس از راه‌اندازی در عمل مشکلات سر راه مشخص می‌شود یا اینکه نتایج مثبت ناشی از تشکیل آن قابل ارزیابی خواهد بود.

به گفته وی، بخش خصوصی از هر پیشنهادی که نقش این بخش را در اقتصاد کشور گسترش دهد استقبال می‌کند؛ هر چند برای پررنگ کردن این حضور باید راهکارهای عملی ارائه کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: شاید یکی از راهکارهای مقابله با واردات کنونی ایجاد تشکل‌های وارداتی باشد؛ اما باید توجه داشت که این ایده نمی‌تواند به طور صددرصد مشکل کنونی را حل کند؛ زیرا ممکن است در روند کار با مسائل غیرمنتظره مواجه شویم.

فزونی معتقد است که هیچ تشکلی را نمی توان با صدور بخشنامه راه‌اندازی کرد و برای اجرای هر ایده‌ای باید بخش خصوصی ابتدا منافع و مضار آن را ارزیابی کند.