مناطق آزاد، موتور توسعه یا عرصه آمد و رفت مدیران؟

گروه بازرگانی - مدیرعامل منطقه آزاد چابهار پس از نزدیک به چهار سال تجربه آزمون و خطا از سمت خود برکنار و سعید رحیمی که پیش از این قائم مقام منطقه آزاد قشم بود با حکم معاون رییس‌جمهور و سرپرست مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان سرپرست این منطقه منصوب شده است. رحیمی پس از انتصاب خود از حذف موانع سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار و شناسایی موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصه‌های تجارت، صنعت و گردشگری خبر داد. سرپرست جدید منطقه آزاد چابهار از ارتقای منابع انسانی، ارتقای رفاه عمومی شهروندان و تامین انتظارات مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان دیگر برنامه‌های خود برای اداره منطقه آزاد چابهار نام برد و تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار باید در راستای اهداف مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گام بردارد.

در زمان مدیر پیشین نیز از این سخنان بسیار گفته شد، اما واقعیت این است که بسیاری از طرح‌های «در دست اقدام» در این منطقه هیچ گاه به نتیجه نرسید. سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری گروه مالزیایی البخاری از جمله این طرح‌ها بود که از اظهارات رسمی فراتر نرفت و پس از چند صباحی به بوته فراموشی سپرده شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از وضعیت مناطق آزاد می‌گوید: کشور عراق تعرفه‌های گمرکی خود را به صفر رسانده و مبادلات تجاری و شرایط کاری نیروی انسانی خود را نیز کاملا به شرایط مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تبدیل کرده است.

یحیی آل اسحاق با بیان این مطلب که ادامه این روند در کشورهای همسایه منجر به افزایش واردات ایران می‌شود، افزود: یکی از راهکارهای مقابله با افزایش واردات در ایران، گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور است.

وزیر بازرگانی دولت ششم با اشاره به اینکه حذف تعرفه و مالیات از مزایای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: اقتصاد کشورهای همسایه ما بر اساس توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل می‌گیرد، بنابراین باید ایران نیز در این راستا گام‌های موثری بر دارد.

وی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان حلقه اتصال میان ایران با سایر کشورها نام برد و گفت: برداشتن دیوار تعرفه‌ها و مالیات در این مناطق موجب رشد و توسعه روابط تجاری ایران با سایر کشورها می‌شود.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: مناطق آزاد با یک مدیریت هدایت شده می‌توانند به نقطه عطفی برای تقویت تجارت میان ایران با سایر کشورها تبدیل شوند.