گروه بازرگانی- آمار رسمی بانک مرکزی حاکی از رشد قیمت انواع میوه و سبزی تازه،‌ تخم مرغ، گوشت قرمز و مرغ و چای در هفته منتهی به اواسط آذر‌ماه جاری در مقایسه با هفته پیش از آن و دوره مشابه ماه گذشته، است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قیمت انواع سبزی‌های تازه در هفته منتهی به ۱۳ آذر‌ماه جاری در مقایسه با هفته پیش از آن، ۷/۶ درصد و نسبت به دوره مشابه ماه قبل، ۶/۱۴ درصد گران‌تر شده است.

نرخ خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، کدوی سبز و لوبیای سبز نیز در هفته مورد نظر نسبت به دوره مشابه ماه قبل در مقایسه با سایر محصولات رشد بیشتری داشته است، تا جایی که قیمت خیار از کیلویی ۶۵۱ تومان به ۷۳۵ تومان، گوجه فرنگی از کیلویی ۴۶۶ تومان به ۷۶۶ تومان، بادمجان از کیلویی ۵۴۰ تومان به ۶۳۰ تومان، کدوی سبز از کیلویی۵۹۱ تومان به ۷۴۰ تومان و لوبیای سبز از کیلویی ۷۶۱ تومان به کیلویی ۹۰۸ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، در هفته قبل نرخ کدو در مقایسه با هفته اول آذر‌ماه تنها محصولی بوده که کاهش ۳/۳ درصدی داشته، اما سایر اقلام گروه سبزی‌های تازه رشد قیمت را تجربه کرده‌اند تا جایی که نرخ اقلام سبزی‌های تازه بین ۱/۱ درصد تا ۸/۳۷ درصد گران‌تر شده است.

نرخ میوه‌های تازه نیز در هفته منتهی به اواسط آذرماه نسبت به هفته قبل، ۶/۳ درصد و در مقایسه با دوره مشابه ماه قبل ۵/۵درصد گران‌تر شده است.

گفتنی است در هفته قبل، هندوانه با قیمت ۴۳۶ تومان به فروش رسیده، در حالی که این محصول در دوره مشابه ماه قبل با نرخ ۲۴۴ تومان به فروش می‌رسیده است.

همچنین قیمت پرتقال درجه دو، انار و انگور در هفته گذشته نسبت به دوره مشابه ماه قبل گران‌تر شده تا جایی که قیمت پرتقال درجه دو از کیلویی ۹۶۹ تومان به ۱۰۰۳ تومان، انار از کیلویی یک هزار و ۷۶۰ تومان به یک هزار و ۸۸۵ تومان و انگور از کیلویی یک هزار و ۴۳۹ تومان به یک هزار و ۵۵۷ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هندوانه، پرتقال درجه دو و انگور در هفته میانی آذر‌ماه نسبت به یک هفته پیش از آن به ترتیب ۱/۳۷ درصد، ۷/۱۰ درصد و ۲/۴ درصد گران‌تر شده است.

گزارش بانک مرکزی حاکی از ارزان شدن یک دهم درصدی قیمت مرغ در هفته منتهی به ۱۳ آذر‌ماه جاری است، در حالی که قیمت این کالا در مقایسه با دوره مشابه ماه قبل ۲/۱۴ درصد افزایش قیمت داشته تا جایی که قیمت گوشت مرغ از کیلویی دو هزار و ۴۶۶ تومان به کیلویی دو هزار و ۸۱۶ تومان رسیده است.

گوشت قرمز نیز در هفته مورد گزارش نسبت به هفته اول آذر‌ماه نیم درصد و در مقایسه با دوره مشابه ماه قبل ۶/۲ درصد گران‌تر شده تا جایی که قیمت گوشت قرمز از کیلویی ۱۳ هزار و ۳۵۲ تومان به ۱۳ هزار و ۷۶۹ تومان رسیده است.

بنا به این آمار، قیمت قند، شش دهم درصد و شکر نیز ۷/۳ درصد افزایش یافته، اما نرخ روغن نباتی جامد شش دهم درصد کاهش یافته است.