تغییر نرخ ارز و بازنگری در تعرفه واردات برخی محصولات کشاورزی، محور مذاکرات وزیر بازرگانی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه تعرفه حدود ۴۰ کالای بخش کشاورزی اکنون تا ۹۰ درصد افزایش یافته است، افزود: قرار است با همکاری وزارت بازرگانی و کمیسیون کشاورزی در نرخ تعرفه برخی دیگر از محصولات کشاورزی تجدید نظر شود.

عباس رجایی با اشاره به حضور وزیر بازرگانی در جلسه عصر روز سه‌شنبه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت بازرگانی فهرستی از محصولات کشاورزی را که تاکنون نرخ تعرفه آنها افزایش یافته به این کمیسیون ارائه کند تا در مورد تغییر نرخ تعرفه برخی دیگر از محصولات به صورت مشترک تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: در این جلسه در مورد واردات و صادرات محصولات کشاورزی بحث و تبادل نظر شد و همچنین سختگیری و ایجاد محدودیت برای واردات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

رجایی اظهار داشت: از سوی دیگر وزیر بازرگانی معتقد بود با توجه به برنامه ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و وجود محدودیت‌های قانونی در این زمینه، در زمان حاضر به جز محدودیت تعرفه نمی‌توانیم کار دیگری انجام دهیم.

رجایی یکی دیگر از موضوع‌های مطرح شده در جلسه مذکور را «نرخ ارز» عنوان کرد و گفت: هم وزارت بازرگانی و هم کمیسیون کشاورزی معتقد هستند که نرخ ارز در کشور واقعی نیست و همین امر سبب شده که عملا هم به واردکننده یارانه پرداخت می‌کنیم و هم یارانه‌ها به کالاهای وارداتی تولید شده در دیگر کشورها تعلق می‌گیرد که ضرر مضاعفی برای کشور به همراه دارد. وی افزود: از این رو باید نرخ ارز در کشور واقعی شود تا هم واردات را کنترل کند و هم در بازار داخلی مشوق‌های لازم برای صادرات وجود داشته باشد.