گروه بازرگانی - تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از کاهش 29/8 درصدی ارزش صادرات غیر‌نفتی طی 8 ماه نخست سال‌جاری به‌رغم افزایش 32/28 درصدی وزن کالاهای صادراتی است.

طی این مدت ارزش صادرات غیر‌نفتی کشور با احتساب میعانات گازی به ۱۵میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار رسید از طرف دیگر در همین مدت ۳۰ میلیون و ۶۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۴۰۷ میلیون و۸۶۰ هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۶۰/۱۵ درصد کاهش، اما از وزنی ۱۹/۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. بنابراین گزارش، در مدت یاد شده بدون احتساب میعانات گازی، ۱۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کالا صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳/۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین وزن صادرات غیر‌نفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی ۲۸ میلیون و ۳۳۸ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹/۲۹درصد رشد داشت.
اقلام عمده صادرات
در این مدت، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود به نحوی که این کالا ۸۵/۵ درصد از کل صادرات غیر‌نفتی کشور را به خود اختصاص داده و ارزش آن ۷۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.
پروپان مایع شده با 511 میلیون و 400 هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفته و 05/4 درصد از صادرات غیر‌نفتی را به خود اختصاص داده است. پلی‌اتیلن گرید فیلم نیز در رتبه سوم مهم‌ترین اقلام صادراتی قرار دارد. پسته و بوتان مایع شده دیگر اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده بوده است.
شمش و بنزین و گندم
شمش از آهن و فولاد غیر‌ممذوج عمده‌ترین کالای وارداتی به ایران طی این مدت بوده است که با اختصاص 25/4 درصد از کل ارزش واردات بیشترین سهم را دارد. در این مدت یک میلیارد و 376 میلیون و 600 هزار دلار شمش از آهن و فولاد غیر‌ممذوج وارد کشور شده است.
بنزین با اختصاص ۵۴/۳ درصد سهم و ارزش یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفته و گندم با اختصاص ۰۵/۳ درصد و با ۹۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار سومین کالای عمده وارداتی بوده است.
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی
در این مدت عراق بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایران بوده و ۲۱/۲۰ درصد از کل صادرات غیر‌نفتی ایران را به خود اختصاص داده است. صادرات ایران به عراق طی این مدت ۲ میلیارد و۵۴۷ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار برآورد شده است.
چین با واردات یک میلیارد و 769 میلیون و 840 هزار دلار 04/14 درصد از کل صادرات غیر‌نفتی کشورمان را به خود اختصاص داده است.
همچنین امارات متحده عربی با اختصاص ۵۱/۱۳ درصد، هند با اختصاص ۹۷/۵ درصد و افغانستان با سهم ۷۹/۴ درصدی از کل صادرات غیر‌نفتی ایران، دیگر خریداران عمده کالاهای کشورمان محسوب می‌شوند.
صادرکنندگان بزرگ به ایران
امارات متحده عربی همچنان بزرگ‌ترین صادر‌کننده انواع کالا به کشورمان به شمار می‌رود. این کشور ۹۲/۲۵ درصد از ارزش واردات ایران در مدت یاد شده را به خود اختصاص داده است.
آلمان با اختصاص 53/9 درصد سهم از ارزش واردات کشورمان در جایگاه دوم قرار گرفت و پس از آن، چین رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در مجموع 56/8 درصد از کل واردات کشورمان در این مدت از کشور چین صورت گرفت. جمهوری کره با اختصاص 56/6 درصد و سوئیس با 44/4 درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.