افزایش قاچاق پوشاک در پی کاهش واردات

در حالی که واردات پوشاک به کشور در نیمه اول امسال کاهش ۱۵‌درصدی وزنی و ۱۷‌درصدی ارزشی داشته، میزان قاچاق کشف شده وارد شده پوشاک به کشور طی ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. به گزارش ایسنا، در نیمه اول امسال بیش از ۶۲۴‌هزار و ۵۸۸ کیلوگرم انواع پوشاک به ارزش پنج‌میلیون و ۵۷۹‌هزار و ۵۷۱ دلار وارد کشور شده که این ارقام نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۹۵/۱۵ و ۹۹/۱۷درصد کاهش داشته است. این ارقام در نیمه اول سال گذشته حدود ۷۴۳‌هزار و ۱۴۷ کیلوگرم انواع پوشاک به ارزش شش‌میلیون و ۸۰۳‌هزارو ۷۰۲‌دلار بود. همچنین در نیمه اول امسال پنج کشور امارات، چین، ایتالیا، ترکیه و انگلستان (به ترتیب) کشورهای عمده صادرات انواع پوشاک به کشورمان بودند.

در این مدت ۳۱۴‌هزار و ۱۰۳ کیلوگرم انواع پوشاک به ارزش بیش از دو‌میلیون و ۳۳۳‌هزار دلار از کشور امارات، ۱۴۹‌هزار و ۲۵۰ کیلوگرم به ارزش ۹۴۲‌هزار دلار از کشور چین، ۳۰‌هزار و ۵۴۳ کیلوگرم به ارزش ۸۵۴‌هزار دلار از کشور ایتالیا، ۵۴‌هزار و ۳۲۱ کیلوگرم به ارزش ۶۱۸‌هزار دلار از کشور ترکیه و ۲۰‌هزار و ۷۹۴ کیلوگرم به ارزش ۲۱۰‌هزار دلار از کشور انگلستان وارد کشورمان شده است.

اما کاهش واردات پوشاک به کشور در حالی است که طبق آمار گمرک ایران، در پنج ماهه نخست امسال واردات لباس و متفرعات آن، کیف و کفش و انواع پارچه به صورت قاچاق به ایران، افزایش یافته است. در پنج ماهه نخست امسال، بیش از ۱۳۵‌میلیارد و ۱۷۶‌میلیون ریال لباس و متفرعاتش که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این میزان در مقایسه با رقم ۷۴‌میلیارد و ۱۸۹‌میلیون ریال مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۰‌هزار و ۴۶۴‌درصدی دارد.