فرش قرمز برای تعاونی‌ها پهن می‌کنیم

عکس‌ها: حمید جانی‌پور

غضنفری: بخش‌های خصوصی و تعاونی نباید به دنبال جذب یارانه‌های دولتی و رفع نیازهای مقطعی خود باشند

عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون: تعاونی‌ها از سهامداران نمایشگاه هستند و می‌توان از تجربه عظیم آنها در هدایت این مجموعه استفاده کرد گروه بازرگانی- روز گذشته نشست دوره‌ای اتاق تعاون مرکزی در تهران با حضور وزیر بازرگانی، معاونین وی، مدیران‌عامل اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برگزار شد. در نشست روز گذشته یکی از اعضای اتاق تعاون نگاه وزارت بازرگانی به بخش تعاون را ضعیف اعلام کرد و ابراز عقیده کرد که «این نشست می‌تواند نشست آشتی بین دو بخش خصوصی و تعاونی باشد». در این نشست بحث واگذاری و هدایت نمایشگاه‌ها به بخش تعاون که اعلام شد از تجربه عظیمی ‌برخوردار هستند نیز مطرح شد.

وزیر بازرگانی از تمایل وزارتخانه متبوعش برای استفاده از توان تعاونی‌ها در تامین، تولید، توزیع، نظارت و صادرات خبر داد و گفت: برای ثابت کردن این درخواست، حاضریم فرش قرمز پهن کنیم. مهدی غضنفری گفت: استفاده از کلمه بخش خصوصی توسط وزارت بازرگانی به معنی نادیده گرفتن تعاونی‌ها نیست بلکه منظور از بخش خصوصی، اقتصاد تعاون نیز هست.

غضنفری افزود: تعاونی‌ها می‌توانند در تامین، تولید، توزیع، نظارت و صادرات همپای بخش خصوصی حرکت کنند و ما حاضریم در وزارت بازرگانی از توان تعاونی‌ها استفاده کرده و حتی برای آنها فرش قرمز پهن کنیم.

وی در ادامه به ایجاد فضای رقابتی در دو بخش خصوصی و تعاونی برای اجرای بهتر اصل ۴۴ اشاره و بیان کرد: وزارت بازرگانی آماده واگذاری امور به اتاق‌های تعاون، اصناف و اتاق‌های بازرگانی بر اساس توانمندی‌ها است.

وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش‌های خصوصی و تعاونی نباید به دنبال جذب یارانه‌های دولتی و رفع نیازهای مقطعی خود باشند. پیاده‌سازی نهضت کاهش قیمت تمام شده کالا با یارانه‌های دولتی تامین نمی‌شود.

بازار تسبیح و مهر حجاج ایرانی در دست عرب‌ها

به گفته غضنفری، با توجه به ابلاغ قانون تامین حقوق مصرف‌کنندگان از سوی دولت، وزارت بازرگانی اقداماتی را در این بخش انجام خواهد داد که یکی از این موارد شنیدن صدای مشتری است. در حال حاضر تولیدکنندگان خارجی در کشور عربستان با توجه به این اصل توانسته اند بازار تولید مهر و تسبیح حجاج ایرانی را در دست بگیرند. وی تکمیل هندسه و معماری تشکل‌ها را یکی از الزامات مهم دانست و گفت: در این بخش متاسفانه مشکلات فنی وجود دارد، به نحوی که تشکل‌ها به دلیل اشکالات ساختاری در زمان مشکل دار شدن کالاهای وارداتی نمی‌توانند پاسخگوی مردم باشند. بر اتاق‌های بازرگانی و تعاون واجب است تا در این زمینه معماری جدیدی از تشکل‌های پاسخگو را ارائه کنند.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنانش خواستار حضور نماینده‌ای از اتاق تعاون در تمامی ‌کمیسیون‌های اتاق بازرگانی شد و افزود: یکی از این موارد حضور نمایندگان بخش تعاون در کمیسیون ماده یک است.

غضنفری از درخواست وزارت بازرگانی در قالب متمم بودجه برای تامین به موقع جوایز صادراتی خبر داد و گفت: ما در واگذاری کارها به بخش‌های خصوصی و تعاونی تبعیض قائل نمی‌شویم و در این راستا توجه ما به رعایت چارچوب‌های رقابتی است.

تسهیلات اصل چهل و چهارمی‌ تعاونی‌ها پرداخت نشد

در ادامه این مراسم رییس کل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تاکنون تسهیلات اصل چهل و چهارمی ‌تعاونی‌ها پرداخت نشده است، گفت: قانون اصل ۴۴ صراحت دارد که هرجا دولت به بخش خصوصی تسهیلاتی می‌دهد به بخش تعاونی باید با ۲۰‌درصد بیشتر پرداخت شود.

رحمانی نیا گفت: برای رعایت مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین توانمند سازی بخش‌های خصوصی و تعاونی تا پایان برنامه پنجم توسعه لازم است تا تقویت و حمایت‌های خوبی از سوی دولت صورت گیرد. وی خواستار پرداخت تسهیلات از سوی دولت به تعاونی‌ها شد و بیان داشت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر قرار است از سوی دولت امتیازاتی داده شود، حتما باید تعاونی‌ها تسهیلاتی را بگیرند.

به گفته رحمانی‌نیا، متاسفانه تاکنون مفاد قانون اصل ۴۴ در این زمینه و کمک به تعاونی‌ها عملیاتی نشده است. به صورت کلی وزارت بازرگانی مسوولیت ایجاد فضای رقابتی در کشور را بر عهده دارد که می‌توان این وظایف را در بخش‌های تولید، توزیع، صادرات غیرنفتی و نظارت جست‌وجو کرد.

نگاه ضعیف وزارت بازرگانی به تعاون

همچنین سیدمحمد کریمی، ‌عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون مرکزی و همچنین مدیرعامل جدید صندوق مهر رضا نیز در سخنانی، تشکل‌های تعاونی و اتاق بازرگانی را دو بال قوی وزارت بازرگانی توصیف کرد.

استاندار سابق مازندران که به گفته وی هنوز مسوولیت خود را تحویل رییس‌جمهور نداده است، اظهار داشت: یکی از تفاوت‌های مهم و مورد توجه فعالیت تعاونی‌ها مربوط به این است که تعاونی‌ها نماینده ۲۰‌میلیون نفر از جمعیت کشور هستند.

کریمی ‌توجه وزیر بازرگانی را به سخنان و دغدغه‌های مدیران عامل تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها سوق داد و بیان داشت: جناب وزیر باید توجه داشته باشند که مدیران حاضر در جلسه از تمام مشکلات، ایرادات و نیازهای کار اطلاع دارند و می‌توانند به عنوان مشاورینی رایگان برای وزارت بازرگانی اطلاعات موثق خود را در اختیار قرار دهند. وی همچنین از نگاه ضعیف وزارت بازرگانی به بخش تعاون و توانایی‌های آنان انتقاد کرد و افزود: امیدوارم این نشست بتواند آشتی بین دو بخش خصوصی و تعاونی را برقرار کند.

استاندار سابق مازندران عرضه کالا، کنترل قیمت تمام شده، صادرات و تولید را از وظایف وزارت بازرگانی اعلام کرد و اظهار داشت: از وزیر بازرگانی تقاضا دارم موضوع منتفی شدن واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به مجموعه وزارت دفاع به عنوان رد دیون را پیگیری کند.

به گفته کریمی، دولت می‌تواند با اختیاراتی که دارد، در این زمینه اقداماتی را انجام دهد چون اگر به دنبال استفاده بهینه از نمایشگاه هستیم لازم است تا کار آن به دست کاردان سپرده شود. تعاونی‌ها در حال حاضر از سهامداران نمایشگاه هستند و می‌توان از تجربه عظیم آنها در هدایت این مجموعه استفاده کرد. وی در پایان از وزارت بازرگانی درخواست کرد تا از توان تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در تنظیم تعرفه‌ها استفاده شود.