دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در هفت ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی کشور7/13درصد کاهش یافته است و این همان اتفاقی است که نمایندگان بخش خصوصی از اوایل سال جاری پیوسته بدان هشدار داده‌اند. نکته قابل توجه این است که در این مدت وزن کالاهای صادراتی بدون احتساب میعانات گازی 10/24درصد افزایش داشته، اما متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای صادراتی ایران 40 سنت بوده که نسبت به سال گذشته 20 سنت کاهش یافته است.

فراسو
تجارت خارجی کشور در 7 ماه نخست سال جاری
قطار صادرات در سراشیبی
ارزش صادرات 7/13درصد و واردات 71/17درصد کاهش یافت
گروه بازرگانی- تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در هفت ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی کشور۷/۱۳درصد کاهش یافته است و این همان اتفاقی است که نمایندگان بخش خصوصی از اوایل سال جاری پیوسته بدان هشدار داده‌اند.
نکته قابل توجه این است که در این مدت وزن کالاهای صادراتی بدون احتساب میعانات گازی 10/24درصد افزایش داشته، اما متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای صادراتی ایران 40 سنت بوده که نسبت به سال گذشته 20 سنت کاهش یافته است. از سوی دیگر آمار گمرک حاکی از آن است که ارزش واردات نیز کاهش یافته که به معنای تنزل قیمت‌ها در مبادلات جهانی است.
به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران طی این مدت در مجموع ۱۰میلیارد و ۶۳۲میلیون دلار انواع کالا به خارج از کشور صادر شده که وزن این میزان کالای صادراتی ۲۴میلیون و ۴۱۶هزار و ۷۰۰ تن بوده است. ارزش صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماه اول سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی ۱۱‌میلیارد و ۷۰۱‌میلیون و ۲۰۰هزار دلار بود.
بنابراین گزارش حجم صادرات غیرنفتی ایران در مدت یاد شده با احتساب میعانات گازی 29‌میلیون و 489هزار و 320 تن به ارزش 13‌میلیارد و 272‌میلیون و 280‌هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 04/25درصد افزایش و از نظر ارزش 72/13‌درصد کاهش داشته است.
عمده‌‌ترین کالاهای صادراتی
در هفت ماه اول سال جاری، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی بیشترین میزان از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و با سهم 72/6‌درصدی در جایگاه نخست قرار گرفته است.
پروپان مایع شده در جایگاه دوم قرار گرفته و در مجموع ۱۲/۴‌درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است.
در جایگاه بعدی نیز پلی‌اتیلن گرید فیلم قرار دارد که سهم این کالا از کل صادرات 61/3‌درصد بوده است.
پسته تازه یا خشک‌کرده با اختصاص ۰۲/۳ و بوتان مایع شده با ۶۵/۲‌درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
شرکای اصلی؛ عراق، چین، امارات و آلمان
بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در هفت ماه اول سال جاری عراق بود. در مجموع طی این مدت ۲‌میلیارد و ۱۵۷‌میلیون و ۲۱۰‌هزار دلار انواع کالا به این کشور صادر شد که ۲۹/۲۰‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان را شامل می‌شود.
چین در رتبه دوم قرار دارد که 70/14‌درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. در این مدت یک‌میلیارد و 563‌میلیون و 110‌هزار دلار انواع کالا از ایران به چین صادر شد. امارات متحده عربی در جایگاه سوم قرار گرفته و 67/13‌درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است. هند و افغانستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
واردات شمش و بنزین و گندم و...
ارزش واردات نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 71/17‌درصد کاهش همراه بوده است. در مدت یاد شده 27‌میلیارد و 804‌میلیون و 490‌هزار دلار انواع کالا وارد کشورمان شده است. در هفت ماه اول سال گذشته 33‌میلیارد و 786‌میلیون و 780‌هزار دلار انواع کالا وارد کشور شده بود.
وزن کالاهای وارداتی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۵/۱۰‌درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین بیشترین ارزش و سهم واردات طی هفت ماه سال جاری مربوط به «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» بود. در این مدت یک‌میلیارد و ۲۴۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار دلار شمش آهن وارد کشور شد و ۴۷/۴‌درصد از کل ارزش واردات ایران را به خود اختصاص داد.
بنزین 38/3‌درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داد و با 939‌میلیون و 700‌هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفت و گندم با اختصاص 33/3‌درصد در جایگاه بعدی قرار گرفت.
براساس اعلام دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، در مدت یاد شده امارات متحده عربی بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران بود و در مجموع ۳۰/۲۶‌درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داد.
آلمان با اختصاص 80 /9‌ درصد از واردات ایران به خودش در رتبه دوم قرار دارد و چین با 43/8‌درصد سهم در رتبه سوم، جمهوری کره با 69/6‌درصد در رتبه چهارم و سوئیس با 51/4‌درصد سهم از واردات ایران در رتبه پنجم قرار گرفته است.