از اسباب بازی تا نوشابه گازدار

گروه بازرگانی- مشخصات گروه دوم کالاهای وارداتی فاقد کیفیت و استاندارد لازم از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد. رییس سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه بخش عمده کالاهای وارداتی فاقد کیفیت از گمرکات استان تهران و خوزستان وارد کشور می‌شود، افزود: اسامی‌ واردکنندگان این کالاها و مشخصات کامل آنها در سازمان توسعه تجارت ایران موجود و جزو سوابق آنها نگهداری می‌شود.

بابک افقهی به این وارد‌کنندگان هشدار داد که از تکرار واردات این قبیل کالاها خودداری کنند.

به گفته افقهی، سلامت جان و مال مردم و جلب اطمینان آنها به مراتب مهم‌تر از سودهای کذایی و گذرا ناشی از تجارت غیراخلاقی است، واردکنندگان به صورت عمدی یا سهوی اقدام به تکرار این اقدامات کنند با مجازاتی همچون محرومیت موقت یا دائم از فعالیت‌های تجاری و ابطال کارت بازرگانی و معرفی به مراجع قضایی مواجه خواهند شد.

وی همچنین گفت: با تدوین و اجرای الزام برچسب‌گذاری «ایران کد» روی کالاهای وارداتی از طریق رهگیری با کالاهایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود در آینده نزدیک برخورد خواهد شد.

افقهی، ارزش سالانه تجارت کالاهای تقلبی و فاقد استاندارد را افزون بر ۲۰۰‌میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: بیش از ۸۰‌درصد این کالاها توسط چین تولید می‌شود.

وی گفت: کالاهای بی‌کیفیت علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی فاقد ضمانت‌نامه و استانداردهای اجباری هستند که محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی که آزمایشات لازم در مورد ترکیبات آنها انجام نگرفته به مراتب آثار زیانبارتری دارد.

وی درباره گروه دوم کالاهای غیرکیفی گفت: این کالاها از کشورهای چین، هند، قزاقستان و آلمان وارد ایران شده‌اند. مشخصات کالاهای ممنوع برای واردات به شرح زیر است:

۱ - از کشور چین:

- انواع اسباب بازی با نام تجاری Animal World

- انواع اسباب بازی با نام تجاری Perety Doll

- انواع اسباب بازی وست پارکینگ با نام تجاری ۲۲۲۸

- انواع سرپیچ با نام تجاری VEM

- لامپ خودرو با نام تجاری MP Sport

- هویه برقی با نام تجاری Proskit

- پنکه سقفی با نام تجاری MAHPOOYA

- انواع باتری با نام تجاری TIANQIU

- نوت‌بوک تقلبی مدل ۴۹۸ NR

- انواع نوت‌بوک با نام تجاری تقلبی SONY

- شمع خودرو با نام تجاری NGK

- جاروبرقی با نام تجاری HUGEL

- انواع دیگ زودپز با نام تجاری TUNA

- انواع عینک شنا، (دارای اثرات بسیار مخرب بر سطح بینایی افراد) با نام تجاری JIELAI

- انواع کولر گازی با نام تجاری ELECTROLUXE

- انواع مایکروفر با نام تجاری تقلبی ELECTROLUX

- انواع چندکاره برقی با نام تجاری MICROMAXX

۲ - از کشور هند:

- انواع تیوپ با نام تجاری BALANCE

۳ - از کشور قزاقستان

- انواع ورق فولادی سرد نوردیده با نام تجاری FERCOMETEL

۴ - از کشور آلمان

- انواع آبمیوه گازدار با نام تجاری ROBBY BUBBLE

بر اساس دستور وزیر بازرگانی، کمتر از یک ماه پیش فهرست نخست کالاهای وارداتی فاقد کیفیت به ایران اعلام و قرار شد این رویه ادامه یابد. از سوی دیگر رییس کمیسیون تجارت اتاق ایران نیز معتقد است که تثبیت یا پایین نگهداشتن نرخ ارز به صورت تصنعی زمینه ورود انواع و اقسام کالاهای خارجی به ویژه کالاهای غیرکیفی از مبادی رسمی‌کشور را افزایش می‌دهد.

فاروق کیخسروی می‌گوید: در زمان حاضر بازار داخلی کشور چه به صورت رسمی‌و غیررسمی‌از انواع و اقسام کالاهای بنجل خارجی اشباع شده که این امر نشان از عدم سلامت اقتصاد کشور دارد. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران افزود: اصلاح سیاست‌های پولی و مالی در بهبود وضعیت تولید و صادرات و مصرف کالاهای داخلی در بازارهای کشور و دیگر کشورها تاثیر بسیاری دارد.