وزیر بازرگانی می‌گوید: عوارض به معنی جریمه کردن تولیدات داخلی نیست، بلکه بدین معنا است که کسی که می‌خواهد ارزش افزوده کشور را به رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار بدهد، باید جریمه شود. دکتر مهدی غضنفری در گفت‏وگو با «ایسنا» در پاسخ به این پرسش که آیا عوارض محصولات کشاورزی از جمله زعفران به نفع کشاورزان است، تصریح کرد: این عوارض به کسانی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند زعفران خام را جهت بسته‌بندی و فروش به کشورهای دیگر ببرند.

وزیر بازرگانی همچنین در گفت‌و‌گو با «فارس» گفت: تمامی‌تلاش خود را به منظور حمایت از بخش خصوصی در تامین کالاهای مورد نیاز به اندازه کافی، انجام خواهیم داد تا در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اگر به علت رشد طبیعی برخی قیمت‌ها بازار دچار شوک شود، آن را متعادل کنیم.

وی افزود: در صورتی که توزیع‌کنندگان بنا به درخواست وزارت بازرگانی مجبور به توزیع کالا با قیمت پایین‌تر شوند و از این راه ضرری به آنها برسد، تمامی‌ضرر و زیان حاصل از این امر توسط این وزارتخانه پرداخت خواهد شد.

غضنفری با تاکید بر این مساله که باید موانع موجود بر سر راه هدفمندسازی یارانه‌ها برداشته شود، اظهار داشت: هیچ فرصتی برای سودجویانی که با اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تصمیم به فروش کالا با قیمت بالاتر را دارند، وجود نخواهد داشت؛ چرا که وزارت بازرگانی به کمک بخش خصوصی کالای مورد نیاز را وارد بازار خواهد کرد.

به گفته وزیر بازرگانی، با اجرای این طرح کسی موفق به احتکار نخواهد شد؛ چرا که با تزریق کالا به بازار توسط بخش خصوصی تمامی‌انگیزه‌های احتکار از بین خواهد رفت.