مدیرکل گمرک استان یزد گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرک این استان در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته از نظر وزنی ‌٧‌درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ‌٤٤‌درصد کاهش داشته است. چاووشی‌زاده، کاهش ‌٤٧‌درصدی قیمت هر کیلو کالای صادراتی در این مدت را علت این روند ذکر و تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی که کاهش آنها منجر به کاهش صادرات استان شده، به ترتیب شامل کابل، فرومولیبدن، اکسید مولیبدن، وازلین، پسته و مغز پسته، کود مرکب معدنی، پارافین، ظروف شیشه‌ای و چینی‌آلات بهداشتی بوده است.

مدیرکل گمرک استان یزد افزود: در این مدت کالاهای با ارزش پایین‌تر مانند آجر ساختمانی، موزاییک و سنگ مصنوعی جایگزین کالاهای صادراتی با ارزش بالا شده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام نرخ‌های صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت، ارزش کالاهای صادراتی باارزش نیز تا یک چهارم کاهش یافته است. به عنوان مثال، قیمت هر کیلو اکسید مولیبدن در شش ماه اول سال گذشته ‌٣٣‌دلار بوده در حالی‌که این نرخ در شش ماه نخست امسال به هر کیلو ‌٨‌دلار کاهش یافته یا قیمت هر کیلو فرومولیبدن در سال گذشته ‌٣٦‌دلار بوده که در سال‌جاری به ‌٩‌دلار کاهش یافته است.

چاووشی‌زاده با اشاره به سرمازدگی‌های اخیر محصولات کشاورزی نظیر پسته در این استان، متذکر شد: با وجود سطح زیر کشت بالای این محصول صادراتی در استان یزد، صادرات این محصول نیز در نیمه نخست سال‌جاری کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرکل گمرک استان یزد گفت: ‌در نیمه نخست امسال، کشور عراق همچنان در رتبه‌ اول وارد‌کننده‌ کالاهای صادراتی از استان یزد با ارزش ‌٣٦‌دلار و سهم ‌٨/٤٥‌درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی استان، قرار داشته است.