محموله 18‌میلیارد دلاری، افسانه بود!
گروه بازرگانی- هفته گذشته ، ترک‌ها باز هم به ایران آمدند تا از ظرفیت‌های اقتصادی ایران باخبر شوند.

«خبر آنلاین» با ظفر چاغلایان، وزیر تجارت خارجی ترکیه که در سفر اردوغان به تهران او را همراهی می‌کرد، گفت و گویی انجام داده است که در بخش هایی از آن چاغلایان از افسانه ورود محموله ۵/۱۸میلیارد دلاری طلا از ایران به کشورش سخن می‌گوید. وی به برخی سوالات پاسخ صریح نمی‌دهد و آن زمان که محافظش در گوشی به وی چیزی می‌گوید. گفت‌وگو را رها می‌کند.
در دیدار هیات ترک از اتاق ایران هدف گذاری 30‌میلیارد دلاری برای مبادلات دو کشور مطرح شد و چاغلایان می‌گوید: اگر نگاهی به گذشته کنیم می‌بینیم که هدفگذاری 20‌میلیارد دلاری تا حد زیادی برآورده شده است و دستیابی به هدفگذاری 30‌میلیارد دلاری هم هدف دور از دسترسی نیست.
او به تجربه ترکیه در حذف سه صفر از پول ملی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقتى صحبت از تورم می‌کنیم، یعنى ارزش پول ملى مدام در حال کاهش است. تورم در ترکیه در طول سال‌های گذشته دو رقمى بود. حتى در برخى مواقع بحرانى سه رقمى هم شد. وقتى تورم دو رقمى بود هر ساله پول ملى ارزش خود را از دست می‌داد و به همین دلیل مدام صفرهایى به پول ملى اضافه می‌شد و نتیجه این امر کسرى بودجه بزرگ و تورم مزمن بود و دولت ترکیه براى حذف صفرها از پول ملى، باید تورم را کنترل می‌کرد و آن را روزبه روز کاهش می‌داد. ما بعد از بحران مالى ۲۰۰۱ بانک مرکزى را مستقل کردیم و جلوى وام‌های کلان را گرفتیم و کسرى بودجه را کاهش دادیم. وقتى حرف کاهش کسرى بودجه به میان می‌آید، تلقى این است که این یک سیاست انقباضى است و مردم باید کمربندها را سفت‌تر ببندند. اما در کنار این اجازه فعالیت به بخش خصوصى دادیم و در راستاى آن توانستیم توسعه بیشترى را شاهد باشیم.
خبرنگار «خبرآنلاین» از چاغلایان می‌پرسد: حدود دو ماه پیش ماجرای توقیف سرمایه 5/18‌میلیارد دلاری تاجر ایرانی در ترکیه‌ مثل یک بمب در رسانه‌های ایران و ترکیه مطرح شد. ماجرا از این قرار بود که سرمایه‌ یک تاجر ایرانی به‌ نام «اسماعیل صفاریان‌نسب» شامل 5/7میلیارد دلار وجه‌ نقد و یک تریلی حامل بیست تن شمش طلا که‌ به‌ قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه‌، از ایران به‌ این کشور انتقال داده‌ شده‌ بود، به‌ دلایل نامعلوم از سوی گمرک ترکیه‌، توقیف شد. اصل ماجرا چه بود؟
و او پاسخ می‌دهد: این ماجرا یک افسانه بود و حقیقت نداشت. من هم نام این شخصی که شما بردید را در رسانه‌ها شنیدم.
چاغلایان سپس در برابر این پرسش صریح تر قرار می‌گیرد که اما رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بعد از این ماجرا در یکی از کنگره‌های حزبش گفت که‌ با وجود بحران اقتصادی در جهان، ترکیه‌ موفق به‌ جذب سرمایه‌ای 5/18‌میلیارد دلاری شده‌ است!
پاسخ وزیر تجارت خارجی ترکیه چنین است: این موضوعی که نخست‌وزیر به آن اشاره کرده بود مربوط به یک قرارداد خار جی با یک کشور اروپایی بود که به سرمایه‌گذاری یکی از کشورهای اروپایی در پروژه‌های نفتی ترکیه برمی‌گردد ...