فروشنده‌، فکر خود را می‌فروشد

گروه بازرگانی‌- روز گذشته دومین کنفرانس مدیریت فروش با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان بازاریابی و امر فروش در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد‌. محور اصلی این همایش توجه علمی‌به بازار‌، تاکید بر مشتری تحت عنوان «مشتری پادشاه ماست» و رموز موفقیت در فروش بود. در آغاز این مراسم رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دبیر دومین کنفرانس مدیریت فروش با بیان اینکه اهمیت فروش در دو حالت رونق و رکود اقتصادی نسبت به سایر زمان‌ها بیشتر معلوم می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط صاحبان بنگاه تلاش بیشتری برای کسب درآمد می‌کنند و در حالت رونق اقتصادی، صاحبان بنگاه‌ها به دنبال فروش بیشتر هستند.

مصطفی رضوی با اشاره به وقوع بحران مالی جهانی و ایجاد رکود افزود: در شرایط رکود نیز بنگاه‌های تولیدی و صنعتی با کاهش نقدینگی مواجه‌اند، بنابراین تنها راهکار امور خرد از رکود را در فروش بیشتر جست وجو می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که بحران مالی جهانی بر تارک اقتصاد کشورها و کسب و کار صنایع و بنگاه‌ها سایه افکنده است، نقش حیاتی فروش بیش از پیش نمایان می‌شود و در شرایط فعلی، بنگاه‌هایی موفق‌ترند که بتوانند فروش بیشتری داشته باشند، زیرا با کسب درآمد بیشتر صاحبان بنگاه قادر به عبور از رکود هستند.

دبیر دومین کنفرانس مدیریت فروش تصریح کرد: ایده‌های مناسب برای ارائه کالا و خدمات موجب می‌شود تا حجم فروش کالا در اقتصاد یک کشور افزایش بیابد.

رضوی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی، فضای کسب و کار اکثر کشورها‌، صنایع و بنگاه‌ها با بحران و رکود نسبی مواجه شده‌ و به همین دلیل فروش هم در کشورها از رونق افتاده است.

وی با اشاره به رونق فروش در بازار برخی کشورها متذکر شد: این امر بیانگر این واقعیت است که کشورهای مذکور قادر به مدیریت فروش خود بوده‏اند.

دبیر دومین کنفرانس مدیریت فروش با بیان این مطلب که در فرهنگ عامه نگاه مثبتی نسبت به فروش و فروشندگی وجود ندارد، گفت: متاسفانه در کشور ما زمانی فروشندگی به عنوان یک شغل محسوب می‌شود که افراد قادر به یافتن شغل دیگری نباشند و این امر موجب شده تا فروشندگان ما از علاقه و توانمندی کافی برخوردار نشوند.

وی در خصوص اهداف برگزاری دومین کنفرانس مدیریت فروش اظهار داشت: این کنفرانس با هدف مدیریت فروش حرفه‌ای برنامه‌ریزی شده تا عارضه‌های فروش و فروشندگی در کشور آسیب‌‌شناسی شود و راهکارهایی برای عبور از این عارضه‌ها پیدا کنیم.

مشتری پادشاه ماست

در ادامه این مراسم دکتر منتصری، استاد دانشگاه با تاکید بر نقش مشتری در فروش تاکید کرد‌: مشتری پادشاه ماست و این مشتری است که می‌تواند آب و نان ما را دهد، بنابراین فروشنده موفق فکر خود را می‌فروشد.

وی در ادامه در خصوص رموز موفقیت در فروش گفت‌: هر چه خودتان را دوست داشته باشید، بهتر می‌فروشید و کار می‌کنید، بنابراین برای فروش خوب باید جدی شوید جهانی فکر کنید و منطقه‌ای عمل کنید‌، مهارت‌هایی که موفقیت‌تان را در فروش محدود می‌کند شناسایی کنید‌، با اشخاص با صلاحیت معاشرت کنید‌، به سلامتی خود فکر کنید‌، مثبت اندیش باشید و در نهایت عامل باشید و واکنشی برخورد نکنید. در این شرایط می‌توان موقعیت‌های زیادی را کسب و مشتری را جذب کرد.

همچنین مدیرعامل یکی از شرکت‌های پخش در این کنفرانس گفت: فروشنده موفق کسی است که فکر خود را می‌فروشد و نیاز به هیچ ابزار دیگری برای افزایش فروش خود ندارد.

اسماعیل قدس با اشاره به ابزار فروشندگی خاطرنشان کرد: ارائه کالا، قیمت مناسب، شرایط فروش، تخفیف و زمان ارائه از جمله ابزارهای فروشندگی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به این که شغل فروشندگی ذاتی است، نه اکتسابی، یادآور شد: شرایط لازم برای انتخاب یک فروشنده خوب خلاقیت، هوش مناسب، سرعت انتقال، صداقت، اعتماد به نفس و پشتکار است. قدس با تشبیه فروشنده به سرباز، خاطرنشان کرد: همان طور که سرباز در میدان جنگ می‌جنگد، فروشنده هم در بازار رقابتی در تکاپو و تلاش است.