نگرانی بخش خصوصی از برخورد سلیقه‌ای با طرح هدفمندسازی یارانه‌ها

گروه بازرگانی- بخش خصوصی کشور که چند سالی است شاهد اجرای ناموزون اصل ۴۴ و گونه دیگری از دولتی‌سازی اقتصاد بوده، اکنون نگران «برخورد سلیقه‌ای» در اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها است. محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران در گفت‌و‌گو با « ایرنا»، گفت: در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها تولیدکنندگان نباید با مسائلی چون مراجعه متعدد و یا قوانین دست و پاگیر اداری مواجه شوند.

نهاوندیان افزود: طبعا جای نگرانی است که در بعضی بخش‌های تولیدی انرژی بر، عواید اجرای طرح هدفمند‌سازی، امکان عرضه محصولات در فضای رقابتی را از بخش تولید سلب کند».

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بر جهت‌گیری عواید آزادسازی یارانه‌ها بر مبنای تولید محوری تاکید بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که سازوکار تخصیص ۳۰‌درصد درآمدهای ناشی از اجرای طرح نباید به گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی در دریافت مبلغ تخصیصی با مشکل مواجه شوند.

نهاوندیان افزود: سخن در این است که چه میزان از عواید حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها با بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی به تولید اختصاص می‌یابد.

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز می‌گوید اجرای این طرح هزینه‌هایی دارد که باید این هزینه‌ها را قبول کنیم.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها بر صادرات کشور توضیح داد: قطعا کف اجرای این طرح‌ از سال دیگر است. بنابراین جز بحث روانی بحث دیگری نمی‌توان مطرح کرد اما به طور کلی مساله هدفمند کردن یارانه‌ها در صادرات قطعا نقش دارد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح قیمت تمام شده محصولات و قدرت خرید مردم در داخل فرق خواهد کرد و معلوم نیست بعضی از واحدها، امکان تولید پیدا خواهند کرد یا نه؟

آل‌اسحاق اضافه کرد: اگر بخواهیم رابطه صادرات با هدفمند کردن یارانه‌ها را بگوییم، باید رابطه هدفمند کردن یارانه‌ها با تولید را بررسی کنیم که چگونه خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که از دید او آیا با اجرای این طرح واحدهای تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد یا نه؟ اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها که حتما باید اجرا شود و در این موضوع شکی نیست. اصلا راهی نیست که ما برگردیم و حتما هم باید قبول کنیم هزینه دارد. این اقدام یک جراحی است و حتما یک سری نارسایی و مشکلات دارد، هیچ شکی هم در این نیست. اما کاری که حاصل خواهد شد به قدری بزرگ و عظیم است که باید به خاطر آن‌ها این هزینه‌ها را قبول کنیم، البته باید این هزینه‌ها را به حداقل رساند.

وی در پایان تصریح کرد: برای اینکه این هزینه‌ها به حداقل برسد، باید ارزیابی درستی از تاثیرات هدفمند کردن یارانه‌ها داشته باشیم.

از سوی دیگر، وزیر بازرگانی می‌گوید: با عملیاتی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وزارت بازرگانی باید اقدام به ارائه راهکارهای اجرایی و شفاف کند تا نگرانی‌های مردم درخصوص ابعاد مختلف اجرایی شدن این طرح از بین برود.

به گزارش روابط‌عمومی‌ وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری در جمع روسای سازمان بازرگانی استان‌ها با بیان این مطلب که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، زمینه شفاف‌سازی اقتصادی را فراهم می‏کند‌،‌ گفت: شفاف سازی اقتصادی موجب بهبود فرآیند اقتصادی و کاهش هزینه‌های کسب و کار کشور می‏شود.

وزیر بازرگانی آشکار‌سازی هزینه‏های پنهان را یکی از مزایای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‏ها دانست و گفت: اگر بتوانیم هزینه‏های پنهان در اقتصاد کشور را کاهش دهیم، به طور قطع بر بسیاری از مشکلات اقتصادی غلبه خواهیم کرد.

وی در ادامه با اعلام این مطلب که وزارت بازرگانی یک طرح شفاف در بخش اجرایی کردن هدفمندی یارانه‌ها باید ارائه دهد، اضافه کرد: این طرح باید به‌گونه‌ای باشد که نگرانی‌های مردم را درخصوص اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از بین ببرد.

غضنفری بر این مطلب تاکید کرد که کارهای اجرایی را باید به بخش خصوصی سپرد.