آمار عجیب، قراردادهای خیره‌کننده

ترجمه: مسیح حاتمی

نمایشگاه کانتون (گوانگ ژو) یا نمایشگاه صادرات و واردات چین در شهری به همین نام در جنوب چین برگزار می‌شود، این نام را ایرانیان در سال‌های اخیر بیشتر به دلیل تورهای مسافرتی می‌شناسند تا نمایشگاهش. پیش از تشکیل جمهوری خلق چین و در زمان حکومت ملی نام این شهر کانتون بود. گوانگ ژو‌، مرکز استان گوانگ دونگ بوده و حدود هفت و نیم‌میلیون نفر جمعیت دارد. این استان جنوبی از مهم ترین مناطق تجاری چین است که بیشترین صادرات اسباب بازی چین از آن صورت می‌گیرد و با جمعیتی بالغ بر هشتاد و سه‌میلیون نفر‌، مساحت این استان برابر ۱۷۷۹۰۰ کیلومتر مربع است. گوانگ‌دونگ از نظر تولید ناخالص داخلی بالاترین رتبه را در میان استان‌های چین دارد. نمایشگاه کانتون (گوانگ ژو) از بهار ۱۹۵۷ به این سو، هر سال در دو فصل بهار و پاییز برگزار شده و بزرگ‌ترین نمایشگاه پیشرفته و سطح بالای تجاری در چین است.این نمایشگاه با حفظ سنن خود و ماهیتی چنان جامع‌، رویدادی جامع با کارکردهای چندگانه و اهمیت بین‌المللی به شمار می‌آید و دارای طولانی‌ترین تاریخچه نمایشگاهی، بالاترین سطح، بزرگ‌ترین مقیاس، کامل ترین تنوع نمایشگاهی، بیشترین گستره و گروه‌بندی خریداران، بالاترین اعتبار و بیشترین بازدیدکننده بوده و پرمعامله ترین نمایشگاه در چین است.

۵۸ نمایندگی تجاری مرکب از‌هزاران شرکت (بنگاه) چینی که در حیطه بازرگانی خارجی فعالند با اعتباری مناسب و امکانات مالی

بی عیب و نقص در نمایشگاه مشارکت دارند. این شرکت‌ها، مشتمل بر شرکت‌های بازرگانی خارجی، کارخانه‌ها، نهادهای پژوهشی- علمی، موسسات سرمایه گذاری خارجی، بنگاه‌هایی که تماما با مالکیت خارجی اداره می‌شوند و موسسات خصوصی هستند.

در کنار روش سنتی معاملات، به رغم نمونه‌های مشابه نمایشگاه کانتون کاملا به روز و مدام نوشونده است. با وجودی که واردات نیز در نمایشگاه کانتون در جریان بوده اما به تجارت صادرات بیشتر تکیه می‌کند. غیر از آنچه پیشتر ذکر شد، انواع گوناگونی از فعالیت‌های تجاری و داد و ستد در نمایشگاه کانتون در جریان بوده که از مهم ترین شان می‌توان به مواردی همچون همکاری‌های اقتصادی و فن آورانه و مبادلات، نظارت بر کالاهای ارایه شده، بیمه، ترابری، تبلیغات، مشاورت و غیره اشاره کرد که با روش‌هایی انعطاف تغییر پذیر انجام می‌شود. به همین دلیل سالانه مردمان اهل کسب و کار از سراسر دنیا در گوانگ ژو گرد هم می‌آیند تا اطلاعات تجاری شان را تبادل کنند و دوستی‌ها را توسعه دهند. یکصد و ششمین نمایشگاه واردات و صادرات چین موسوم به کانتون در سال جاری از ۱۵ اکتبر الی ۴ نوامبر در سه مرحله انجام می‌شود؛ مرحله یکم از افتتاح نمایشگاه تا ۱۹ اکتبر، مرحله دوم از ۲۳ تا ۲۷ اکتبر و بالاخره مرحله سوم آن از ۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر.یعنی هر مرحله شامل ۵ روز است.

پاویون ملی چین

پاویون ملی نمایشگاه صد و ششم دارای ۱۵ مقوله نمایشگاهی در ۵۰ بخش نمایشگاهی جداگانه است که در برگیرنده ۵۵,۳۱۴ غرفه است. ۲۱۹۳۷ موسسه چینی در این پاویون حضور دارند که ۲۲۵ غرفه نسبت به دوره گذشته افزایش نشان می‌دهد.

از این میان ۱۱,۴۴۶ مشارکت کننده را کارخانجات (۵۲%)، ۸۶۱ مشارکت کننده را موسسات تجاری خارجی (۳۷%) و ۲۱۵۱ مشارکت کننده را شرکت‌های تجاری صنعتی (۱۰%) تشکیل می‌دهند ضمن آن که ۱۶۸ موسسه برابر با ۱‌درصد مشارکت کنندگان در حیطه فعالیت‌های دیگر قرار گرفته و ۸ نهاد علمی‌پژوهشی نیز در نمایشگاه امسال کانتون حضور دارند. از دیگر سو، ۱۳,۳۳۲(۶۱%) موسسه از بخش خصوصی، ۴,۲۶۶ موسسه برابر با ۱۹ درصد از شرکت‌های در خارج تاسیس شده، ۲۲۳۷ شرکت دولتی (۱۰%)، ۳۴۴ شرکت تعاونی (۲%) و ۱۷۵۵ شرکت از بخش‌های دیگر در نمایشگاه کانتون ۲۰۰۹ حضور دارند.

پاویون بین المللی

این پاویون که در سالن‌های ۳/۹ و ۳/۱۰ ناحیه B واقع شده شامل فضای نمایشگاهی به وسعت ۱۵۰۰۰‌متر مربع با ۶۱۳ غرفه است که نسبت به دوره گذشته تغییری از این لحاظ مشاهده نمی‌شود. در این پاویون ۳۸۶ شرکت خارجی از ۳۵ کشور و منطقه با ۹ مقوله نمایشگاهی از جمله ماشین آلات و تجهیزات، خودروهای کوچک و قطعات یدکی، الکترونیک، فراورده‌های IT و وسایل الکتریکی خانگی و ... حضور دارند.

یک نمایشگاه و ۱۱۰‌هزار فرصت شغلی!

چن چائورن، سخنگو و معاون مدیر کل صد و ششمین نمایشگاه کانتون در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام یافته از سوی مرکز تجارت خارجی چین و دانشگاه سان یت-سن که با حمایت مقامات محلی این استان صورت گرفته هر نمایشگاه کانتون ۵۵۲۵‌میلیارد یوآن چین سود اقتصادی مستقیم برای گوانگ ژو و ۱۰۷۹۷میلیارد یوآن سود غیرمستقیم به همراه دارد. به علاوه این نمایشگاه ۴۰۰‌میلیون یوآن درآمد مالیاتی نیز سالانه برای گوانگ ژو به همراه می‌آورد و ۱۱۰‌هزار فرصت شغلی تمام وقت و پاره وقت به طور مستقیم و یک‌میلیون و ۹۴‌هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری نمایشگاه کانتون، چائورن‌، افزود: این آمارها نشان می‌دهد که از زمان آغاز به کار این نمایشگاه، نه تنها به مثابه مکانی مهم برای بازرگانی خارجی چین عمل کرده بلکه تاثیری عظیم بر اقتصاد و زندگی اجتماعی گوانگ ژو و گوانگ دونگ نهاده است.

چائورن با اشاره به مشارکت ۱۱ شرکت چندملیتی از فرانسه، بریتانیا، آمریکا، فنلاند، دانمارک و ژاپن در خدمات دهی به این نمایشگاه گفت: ما امسال ۸۴۰‌هزار دعوت نامه ارسال کرده ایم که رشدی ۵‌درصدی را نسبت به دوره پیش نشان می‌دهد و نیز ۱۳ هیات نمایندگی از سوی مدیریت این نمایشگاه به ۲۶ کشور و منطقه فرستاده شده و با ۱۱ اتاق بازرگانی خارجی در راستای این نمایشگاه سند همکاری به امضا رسیده است.

چائورن درباره تبلیغات این نمایشگاه نیز ابراز داشت: در ۱۰۹ رسانه گروهی واقع در ۳۰ کشور خارجی و منطقه تبلیغات صورت گرفته که باز از رشدی ۶/۲۴درصدی نسبت به نمایشگاه صد و پنجم حکایت می‌کند. ضمن آن که در همین زمان در رسانه‌های داخلی و قطب‌های مهم تجاری نیز آگهی داده شده است.

گفتنی است که طی مرحله اول برپایی این نمایشگاه حدود ۱۵‌میلیارد دلار قرارداد تجاری میان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه منعقد شده که در نوع خود کم نظیر بوده است.