کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان (دکو ۲۰۰۹) پس از ۲ روز بحث و بررسی و تبادل‌نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت مبلمان و دکوراسیون به کار خود پایان داد. مهندس علی انصاری رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان و دکوراسیون استان تهران در این همایش گفت: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و رعایت اصلاح الگوی مصرف، موجب سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت کشور می‌شود. وی با اشاره به سابقه تاریخی ایرانیان در ساخت صندلی و مبل که به ۳۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: با توجه هر چه بیشتر به نبوغ و دانش ایرانی در طراحی و ساخت مبلمان و صندلی‌های مقاوم و زیبا، می‌توانیم سهم بیشتری از بازار جهانی این محصول به دست آوریم.

وی راه‌اندازی موزه ملی مبلمان در ایران را اقدامی لازم و ضروری دانست که تاکنون جامه عمل نپوشیده بود. وی شروع ساخت شهرک صنعتی مبلمان در آینده نزدیک را گام بسیار مهمی در بهبود و ارتقای صنعت مبلمان، دکوراسیون، طراحی و یراق آلات دانست و گفت: تلاش داریم تا با تسهیل قوانین و همفکری، چشم‌اندازی بسیار امیدوار‌کننده در کشور داشته باشیم.

مهندس رامین سمیع‌زاده دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان و دکوراسیون استان تهران و دبیر کنفرانس در ادامه به قرائت بیانیه پایانی همایش پرداخت. در این بیانیه با اشاره به استقبال بی‌سابقه دست‌اندرکاران صنعت مبلمان و دکوراسیون، مسوولان اجرایی و قانون‌گذاری و بدنه دانشگاهی کشور، برپایی سالانه کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی تحت‌عنوان دکو ۲۰۰۹ را گامی موثر در دستیابی به اهداف بلندمدت در این زمینه دانست.

در ادامه این بیانیه، اظهار امیدواری شده است تا با برنامه‌ریزی، مطالعات کارشناسی و همکاری همه اهالی این صنعت بزرگ، دکو ۲۰۱۰ نقطه عطفی در این زمینه باشد.

در پایان این مراسم از آقایان عبدالحسین عباسی، علی اسحاق بیگی، صادق اصلان بیگی، میکائیل اصل خویی و خانم مهندس نمازی به عنوان پیشکسوتان و فعالان صنعت مبلمان تقدیر شد.

در ادامه نیز آقایان علی زبردست از پایا طرح و فرم، رضا جوشقانی از نیلپر، حسن احمدیان از پادیران، محمد حسن از برتولی، کامران چوبک از ارژن، مرتضی رحیمی از‌هارمونی، ناصر اسدی از سایت ایران دکوراسیون و مهدی کلهر و مهدی شقض از اتحادیه درودگران مورد تقدیر قرار گرفتند.

لوح تقدیر مقالات برتر همایش نیز به دکتر نازاریان، دکتر عبدالرضا محسنی، مهندس سایه آریان، مهندس حسین لاهیجی و مهندس داوود ربیع رسید. همچنین دکتر نادیه ایمانی و دکتر ابراهیم آقارفیعی به عنوان استادان برتر معرفی شده و تندیس کنفرانس را دریافت کردند.