رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان از افت حجم مبادله تجاری این دو کشور در سال جاری خبر داد و در مورد سرمایه‌گذاری ارمنستانی‌ها در ایران عنوان کرد که برخلاف اینکه از ایران در ارمنستان سرمایه‌گذاری‌هایی می‌شود، اما از این کشور سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌شود. لئون آهارونیان ـ رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان ـ در گفت‌وگو با (ایسنا) درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان در ارمنستان و ارمنستانی‌ها در ایران اظهار کرد: از ایران در ارمنستان سرمایه‌گذاری داریم، ولی از ارمنستان در ایران نه. البته آنها به ایران می‌آیند و در این مورد سوالاتی می‌پرسند، اما بعد این کار را انجام نمی‌دهند.

وی در مورد علت این موضوع عنوان کرد: آنها در ارمنستان با پول کمتر می‌توانند کاری انجام دهند، ولی با آن سرمایه در ایران نمی‌توانند کاری کنند.

رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در مورد سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشور ارمنستان هم بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در قسمت‌های دارو، رنگ، روغن موتور و مواد شست‌و شو است.

آهارونیان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اتاق مشترک دو کشور برای رفع مشکل‌های سرمایه‌گذاری ارمنستانی‌های در ایران و جذب سرمایه‌ از این کشور اقدامی کرده است؟ افزود: تا آنجایی که ما می‌توانستیم کار انجام داده‌ایم، اما باید از حضور در نمایشگاه‌ و کارهای دیگری که انجام داده‌ایم فراتر عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از گلایه‌های ارمنستانی‌ها این است که اصلا نمی‌توانند به ایران جنس بفروشند، متذکر شد: چند سالی است که آنها خواستار آن هستند که ایران تعرفه‌ها را تعدیل کند، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در ادامه اظهار کرد: ممکن است از وزیر بازرگانی دعوتی شود که برای ایجاد تحول به این کشور برود.

وی در ادامه با عنوان اینکه تجار ارمنستان چیزهای زیادی برای فروش به ایران ندارند، یادآور شد: البته مقداری ماشین‌آلات و مواردی از این نوع دارند که به ایران صادر می‌کنند و این طور نیست که واردات ایران از ارمنستان صفر باشد.

آهارونیان در پایان حجم مبادله تجاری این دو کشور را در سال گذشته حدود ۲۲۰‌میلیون دلار اعلام کرد و افزود: مبادلات دو کشور امسال مقداری افت کرده است. البته این افت تنها مربوط به ایران نیست، چرا که اصولا ساخت‌و‌ساز در ارمنستان هم کم شده است. ارمنستانی‌ها با توجه به وابستگی کشورشان به کشور روسیه پس از کارکردن در این کشور، پول‌های خود را در ارمنستان سرمایه‌گذاری می‌کنند و ساختمان‌ می‌سازند. حال زمانی که روسیه از نظر مالی گرفتار شد، به تبع آن ساخت‌وساز در ارمنستان و همچنین خرید از ایران کمتر شده است.