برترین‌ فرش‌های دستباف معرفی شدند

گروه بازرگانی- مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید مرکز ملی فرش ایران در مراسم معرفی برترین فرش دستباف نمایشگاه هجدهم گفت: هدف‌گیری و انگیزه برای مسابقه برترین فرش‌های نمایشگاه هجدهم ایجاد هم‌نوایی و هم‌زبانی در تولید فرش در میان تولید‌کنندگان داخلی و تجار خارجی بوده است. وی افزود: حدود ۶۰ اثر به بخش مسابقه هجدهمین نمایشگاه فرش دستباف ارائه شده است که در مرحله اول ۱۸ اثر به عنوان بهترین فرش شناخته شدند.

وی با اشاره به اینکه هیات داوران مسابقه برترین فرش دستباف؛ سیاوش آزادی، محمد علی بابایی، مهدی سقط‌چی، سیروس طاهباز، علی میرزازاده و رضی میری هستند، اظهار داشت: از میان ۱۸ اثر ۶ اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

رضی میری نماینده هیات داوران با بیان اینکه ایران پایتخت فرش دستباف جهان است و برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست اظهار داشت: هدف از برگزاری مسابقه برترین فرش‌های دستباف، بیان این اصل است که نباید رویکرد نمایشگاه رویکردی صرفا بازرگانی باشد؛ چرا که فرش ایران مجموعه‌ای از ابعاد مختلف هنری، تاریخی، اجتماعی و در نهایت تجاری است و همه اینها جزء پیکره یک اثر هستند.

از میان فرش‌های راه یافته به مرحله دوم، آثار زیر به عنوان برترین فرش در گروه‌های مشخص شده به شرح ذیل انتخاب شدند.

هیات داوران در گروه فرش‌های عشایری و روستایی با رجشمار زیر ۲۰ هیچ اثری را به عنوان برترین انتخاب نکرد. در گروه فرش‌های عشایری و روستایی با رجشمار بالای ۲۰، فرش قشقایی قبادخانی از غرفه شرکت فرش قشقایی باف به عنوان برترین فرش عشایری انتخاب شد. در گروه فرش‌های شهری کلاسیک باف با رجشمار زیر ۳۰ هیچ اثری به مسابقه راه پیدا نکرد.

در گروه فرش‌های کلاسیک شهری باف با رجشمار ۳۰ تا ۵۰ رج، قالیچه لچک ترنج از شرکت فرش حکیمی فرد‌الموتی به عنوان برترین فرش انتخاب شد. در گروه فرش‌های کلاسیک شهری باف تمام ابریشم با رجشمار بالای ۵۰، فرش دنیای پرندگان از تولیدی فرش میر مهدی قم به عنوان برترین فرش انتخاب شد. همچنین از فرش لچک ترنج کاشان از شرکت فرش نگارستان کاشان مرشدی و فرش لچک ترنج تخت جمشید از شرکت فرش بهارستان محرری تقدیر شد.

در گروه فرش‌های کلاسیک شهری باف پشمی با رجشمار بالای ۵۰، قالی لچک ترنج شاه عباسی از شرکت فرش محمد صیرفیان به عنوان برترین فرش انتخاب شد. در گروه فرش‌های هنری فرش‌السماء الحسنی از شرکت فرش مهدی‌ به عنوان برترین فرش‌ انتخاب شد.

همچنین عبدالله‌نژاد تاجر فرش از آمریکا در مراسم مسابقه برترین فرش دستباف هجدهمین نمایشگاه بزرگ فرش اظهار داشت: امیدواریم تولیدکنندگان با سلیقه‌های روز رنگ فرش‌ها پیش بروند تا بتوانیم دوباره به سهم ۷۰ تا ۸۰‌درصدی از بازار جهانی دست یابیم.

اشتوگل از تجار فرش آلمان در این مراسم گفت: همین که نام فرش ایران در بازار باشد، کفایت می‌کند برای اینکه بیانگر هنر ایرانی است، اما این روزها فروش فرش ایرانی بسیار مشکل شده است. وی افزود: صحبت کردن درباره بهتر شدن خیلی خوب است، اما باید فکرهای عملیاتی و اجرایی در این زمینه داشته باشیم.

غلامحسین شمس از تجار کشور سوئد نیز اظهار داشت: سوئد کشور آرامی است و مردم آن علاقمند به رنگ‌های آرام و طرح‌های خلوت در فرش هستند که در این خصوص مرکز ملی فرش در صدور فرش‌ها باید نظارت کاملی داشته باشد.