117‌هزار تن گندم از آمریکا وارد ایران شد

گروه بازرگانی - واردات گندم از آمریکا به رغم تکذیب مدیران پیشین وزارت جهاد کشاورزی واقعیت دارد. میزان واردات گندم طی پنج ماه نخست سال‌جاری برابر با نیمی از کل گندم خریداری شده از کشاورزان کشور طی همین مدت بوده است. در این مدت ۴/۳میلیون تن گندم از ۱۶ کشور وارد شده که آلمان با صادرات ۸۲۹‌هزار تن گندم به ارزش ۲۰۸‌میلیون دلار در جایگاه اول است و آمریکا با صادرات ۱۱۷‌هزار تن گندم به ایران در مکان هفتم قرار دارد.

کانادا با صادرات بیش از ۵۷۹‌هزار تن گندم به ارزش ۱۵۹‌میلیون دلار در جایگاه دوم و استرالیا با صادرات ۵۳۴‌هزار تن گندم به ارزش ۱۲۷‌میلیون دلار در مقام سوم قرار دارد. طی پنج ماهه نخست امسال واردات گندم ایران از سوئیس ۴۹۶‌هزار تن، قزاقستان ۲۵۵‌هزار تن، امارات ۱۹۵‌هزار تن، آمریکا ۱۱۷‌هزار تن، لبنان ۷۲‌هزار تن، هلند ۶۲‌هزار تن، لتونی ۵۰‌هزار تن، اتریش ۴۲‌هزار تن، آرژانتین ۳۱‌هزار تن، روسیه ۲۸‌هزار تن، ازبکستان ۱۰‌هزار تن، دانمارک ۲۹۰۰ تن و اوکراین ۲۹۰۰ تن بوده است. ایران سال گذشته بیش از ۹۰۰‌هزار تن گندم از آمریکا وارد کرد و آن کشور به عنوان سومین صادرکننده گندم به ایران بود.

البته مقامات مسوول وزارت جهاد کشاورزی پیشتر واردات مستقیم گندم از آمریکا را رد کرده بودند.

از سوی دیگر، گزارش شرکت بازرگانی دولتی حاکی از آن است که طی مدت ۶ ماه اخیر حدود ۵/۹میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. در ایران سالانه بیش از ۱۳‌میلیون تن گندم مصرف می‌شود.