50 صادرکننده نمونه معرفی می‌شوند

عکس: نگار متین‌نیا

همزمان با ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات، ۵۰ صادرکننده نمونه شامل ۴۹ شرکت معرفی می شوند ضمن اینکه امسال برای نخستین بار یک بانک صادراتی نیز در فهرست صادرکنندگان نمونه قرار گرفته است. کیومرث فتح‌ا... کرمانشاهی، رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات ‌شعار جشن روز ملی صادرات در سال۸۸ را «‌صادرات پایدار، محور توسعه» عنوان کرد.

وی در تشریح علت نامگذاری روز ملی صادرات در سال‌جاری، گفت: وقوع بحران جهانی عامل مهمی شده تا تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به موضوع صادرات پایدار بیندیشند و بر همین مبنا شعار سال ۸۸ چنین نامی گرفت.

وی به جلسات متعدد مسوولان سازمان توسعه تجارت با مدیران‌عامل بانک‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود:‌ در این جلسات بارها عنوان شد که با توجه به بحران جهانی باید نگاه ما به بخش صادرات کشور متفاوت از گذشته باشد.

رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات می‌گوید: تمام تلاش‌ها برآن است تا مراسم امسال روز ملی صادرات متفاوت‌تر و بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات ستاد روز ملی صادرات از فروردین ماه سال جاری آغاز شده، گفت: ‌مراحل انتخاب صادرکننده نمونه در جلسات مختلفی با حضور کارگروهی فرابخشی متشکل از دستگاه‌های مختلف در سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

کرمانشاهی ادامه داد: صادرکنندگان ‌براساس ضوابط و ۳۰ فاکتور مشخص از جمله نوع کالا، سهولت و سختی امور صادرات، ‌بازارهای جدید، ‌نوع بسته بندی، تحقیق و توسعه و اقدامات صورت گرفته درجهت کاهش هزینه‌ها، برند (نشان تجاری)‌، ‌بازاریابی برون‌مرزی (در سایت‌های مختلف، ‌تیزرهای تبلیغاتی در رسانه‌های خارجی)‌ و غیره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

کرمانشاهی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۷ زیرگروه برای انتخاب صادرکننده نمونه اعلام شده بود، افزود: این تعداد در سال جاری به ۶۷ زیرگروه رسید که نشان از تنوع بیشتر در انتخاب دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت، درباره انتخاب بانک نمونه گفت: ‌این اقدام برای نخستین بار و به ابتکار سازمان توسعه با هدف تشویق و معرفی بانک‌های نمونه در ارائه تسهیلات به صادرکنندگان برگزار می‌شود. وی گفت: ‌مراحل انتخاب بانک نمونه تا پایان هفته نهایی می‌شود.

کرمانشاهی گفت: مجموع صادرکنندگان برتر از میان تجهیزات پزشکی، ‌مصنوعات پلیمری، انواع شوینده‌ها، رنگ و رزین، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های پایه نفتی، محصولات میانی شیمیایی، خودرو سواری، نخ و الیاف و پارچه، محصولات نساجی، موکت، پوست‌های فرآوری شده از وت بلو تا چرم، ‌کیف و کفش و مصنوعات چرمی، محصولات فولادی، لوستر، انواع سیم و کابل، ‌تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، ‌تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، شرکت‌های بزرگ صادراتی، ‌گردشگری و بخش پیمانکاران انتخاب شده‌اند.

رییس ستاد روز ملی صادرات ادامه داد: ‌مابقی صادرکنندگان را از میان گروه‌های صیفی و تره‌بار، خشکبار (پسته)،‌ خرما، کشمش، ‌زعفران، ‌گیاهان دارویی و صنعتی، ‌محصولات دامی،‌ شیلات و صنایع تبدیلی و کشاورزی و سایر محصولات صنایع‌غذایی، شیرینی و شکلات، ‌فرش دستباف، سنگ ساختمانی کار شده، ‌کاشی و سرامیک، ‌چینی بهداشتی، لوازم خانگی و‌ دارو برگزیده‌ایم.

وی با بیان اینکه برگزیدگان بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، افزود:‌ مراحل پایانی انتخاب در حال عملیاتی شدن است.

به گفته وی، ‌از مجموع صادرکنندگان برتر سال جاری، شش شرکت برای چهارمین یا پنجمین بار و دو شرکت برای ششمین‌بار عنوان صادرکننده نمونه را از آن خود می‌کنند.

کرمانشاهی ادامه داد: ‌مابقی شرکت‌های معرفی شده از یک تا چهار بار انتخاب شده‌اند و ۱۲ صادرکننده نیز برای نخستین بار به عنوان نمونه معرفی می‌شوند. معاون کمک‌های فنی و تجاری در ادامه سخنان خود بیشترین مشکلات صادرکنندگان را مسائلی چون نرخ ارز، ‌تسهیلات بانکی و فضای کسب‌وکار بیان کرد و افزود: کمیته کاری اتاق تهران و سازمان توسعه تجارت ایران با پیگیری برخی مسائل صادرکنندگان در تلاش است تا همزمان با روز ملی صادرات گروه خبرهای خوشی را اعلام کند.

یادآور می‌شود: ‌کمیته کاری اتاق تهران و سازمان توسعه تجارت در پی همایش اخیر اتاق تهران در خصوص مسائل صادرات و چالش‌های آن به توصیه وزیر بازرگانی دولت دهم ایجاد شد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با طرح این موضوع که بهبود فضای کسب‌وکار و محیط آرام تجارت پس از انتخابات، ‌

وضعیت مناسبی را برای صادرات به وجود آورده، پیش بینی کرد: رقم صادرات غیرنفتی در شش ماه دوم امسال روند صعودی یابد.

کرمانشاهی، همچنین به وضعیت مناسب آب‌وهوایی کشور در سال زراعی جاری پرداخت و یادآور شد: ‌رشد دو برابری محصولات کشاورزی از عمده‌ترین دستاوردهای این شرایط خواهد بود.

وی به تشریح آثار ناشی از بحران جهانی روی صادرات کشورها از جمله ایران پرداخت و گفت: ‌آمارهای صادراتی بسیاری از کشورها نشان می‌دهد ایران وضعیت بهتری از آنها دارد.

کرمانشاهی ادامه داد: ‌ترکیه در ماه میلادی گذشته با کاهش ۲۸/۵ درصدی در صادرات و ۳۵درصدی واردات مواجه شد.

وی با تصریح اینکه چین یکی از غول‌های بزرگ صادراتی جهان محسوب می‌شود، افزود:‌ این کشور در ماه میلادی گذشته کاهش ۱۵‌درصدی در صادرات را تجربه کرد.

این مقام مسوول ادامه داد:‌ وضعیت ایران نسبت به دیگر کشورها بهتر است. به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، میزان صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی ۱۲‌درصد کاهش داشته است.