گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران در دیدار با وزیر اقتصاد از وی خواست که نهاد سیاست‌گذاری کلی مالیاتی به عنوان تشخیص‌دهنده نبض بازار تشکیل شود. محمد نهاوندیان در نشست اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی با مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی که به دعوت وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: بر اساس قانون جدیدی که برای اتاق بازرگانی در حال تدوین است، همه فعالان اقتصادی می‌توانند عضو اتاق بازرگانی باشند و تشکل‌هایی که هم‌اکنون زیر نظر وزارت کار فعالیت می‌کنند نیز عضو اتاق شده و زیرنظر آن قرار می‌گیرند.

محمد نهاوندیان در ادامه افزود: همچنان که در سال‌های اخیر اقتصاد کشور تشنه ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بود، امروز نیز نیازمند مدیریت استراتژیک و بهبود فضای کسب‌وکار است.

وی با بیان اینکه اگر وزارت اقتصاد بخواهد اقتصاد کشور را مدیریت کند باید مدیریت استراتژیک داشته باشد، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در یک سال گذشته تصویر مثبت، شفاف و بنیادی از اقتصاد ایران به دست آمده است.

نهاوندیان افزود: پیام اصلی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تفکیک تصدی‌گری از حاکمیت است و از این روست که واگذاری سهام به شبه دولتی‌ها این دغدغه را رفع نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بازوی فرماندهی بین دولت و همه فعالان بخش‌خصوصی است، گفت: تلاش اتاق بازرگانی این است که به صورت خودجوش هر روز استقبال از عرضه سهام شرکت‌های دولتی بیشتر شود. رییس اتاق بازرگانی با بیان زمینه‌های مشترک همکاری وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی گفت: در زمینه سهم ۳ در هزار، موفقیت‌های خوبی بین سازمان مالیاتی و اتاق بازرگانی صورت گرفته است.

از سوی دیگر عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران از امضای پیش‌نویس منشور همکاری اتاق با وزارت بازرگانی و آماده شدن پیش‌نویس‌های منشور همکاری اتاق ایران با وزارتخانه‌های صنایع و امور خارجه و همچنین تشکیل کمیته‌ای برای نوشتن پیش‌نویس منشور همکاری اتاق با وزارت اقتصاد خبر داد.

مسعود دانشمند، در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد منشورهای همکاری اتاق ایران اظهار کرد: معمولا این منشورهای همکاری با وزارتخانه‌های مختلف امضا می‌شود که اتاق ایران با وزارت بازرگانی این منشور را دارد.

وی ادامه داد: برای تهیه منشور همکاری با وزارت صنایع و امور خارجه نیز پیش‌نویس این منشور آماده شده و برای وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی در جریان تنظیم است.

دانشمند افزود: پیش‌نویس همکاری را به وزارتخانه‌های صنایع و امور خارجه داده‌ایم و دیگر آنها باید بررسی خود را انجام دهند.

دانشمند در مورد منشور همکاری اتاق ایران با وزارت اقتصاد بیان کرد: در این مورد قرار است در وزارتخانه دارایی کمیته‌ مشترکی تشکیل شود تا محورهای توافق‌ را تعیین کند.