به دیدار جهان رفتن

روح‌ا... حاتمی- سالانه نمایشگاه‌های مختلف صنعتی، تولیدی، تجاری، توریستی و غیره در شهرهای مختلف ترکیه برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها در شهرهایی همچون استانبول، آنکارا، بورسا، کونیا، آدانا برپا می‌شود.

مهم‌ترین نمایشگاه‌های ترکیه عبارت است از: مرکز نمایشگاه‌های آنتالیا (انفاس)

از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی که قرار است در سال ۲۰۱۰ در این مرکز برگزار شود، نمایشگاه تجهیزات هتل‌داری است. نمایشگاه صنایع میوه و سبزیجات در ماه مارس و نمایشگاه توریسم بهداشتی و پزشکی نیز در سال آینده در این مرکز آغاز به کار می‌کند.

مرکز نمایشگاه ازمیر (ایزفاس): کالچرپارک (بوستان فرهنگ) که جزئی از نمایشگاه ازمیر است، نقش مهمی‌در شکل دهی به هویت شهری ازمیر بر عهده دارد. این بوستان جدای از آن که منافع متنوعی در مقام یک محیط نمایشگاهی در خود دارد، محیطی لذت‌بخش برای تفریح و سرگرمی‌مردم هم به شمار می‌آید. در واقع مدیران نمایشگاه ازمیر تمهیدات زیادی اندیشیده اند تا محیط نمایشگاهی را از حالت یکنواخت بازارگون و مصرفی به مکانی لذت بخش هم تبدیل کنند. کالچرپارک با میدان سبز خود که پر از هزاران گونه درخت و گیاه از چارگوشه دنیا است مرکز فرهنگ و هنر ازمیر به شمار می‌آید. مرکز هنر عصمت اینونو با ظرفیت ۷۶۰تماشگر و تئاتر سرباز آتاترک با ظرفیت ۳۰۰۰تماشاچی در این نمایشگاه واقع شده است. مرکز نمایشگاه بین‌المللی ازمیر با وسعت ۵۵هزار متر مربع‌دارای ۴ تالار بوده که از طریق راهروها به هم مرتبط است. این مرکز به منظور خدمات رسانی بین‌المللی در ماه آوریل ۲۰۰۴ افتتاح شد.

مرکز کنگره و نمایشگاه و همایش تویاپ

گروه نمایشگاهی تویاپ در شهرهای مهمی‌چون استانبول، آدانا، دیاربکر، کنیا و بورسا مرکز نمایشگاهی دارد. مرکز کنگره و نمایشگاه و همایش تویاپ در استانبول مکانی است برای نمایشگاه‌های بین‌المللی که فرصت‌های تجاری بی‌شماری را برای مجریان نمایشگاهی و بازدیدکنندگان از سراسر جهان ایجاد می‌کند. این مرکز جهانی سالانه پذیرای ۱۴۰۰۰۰ ارائه دهنده نمایشگاهی از حدود ۶۰ کشور و نزدیک به ۲ میلیون بازدیدکننده از ۷۰کشور است. مساحت تویاپ استانبول ۴۲۰۰۰ متر مربع بوده که در ۱۰ تالار گسترده شده است.

مرکز کنگره و نمایشگاه و همایش تویاپ در آدانا در قلب سرزمین بارور کوکروا، جایی که منابع غنی آناتولی به سوی مدیترانه گسترده می‌شود، واقع شده است. تویاپ آدانا جایی است برای گردآیش تجارت، کشاورزی و صنایع بین‌المللی. مساحت فضای داخلی این مرکز ۱۳۵۰۰متر مربع بوده که دربردارنده ۱۱۰۰۰متر مربع تالار نمایشگاهی است.

مرکز نمایشگاه بین‌المللی کنیا تویاپ مرکزی است برای به نمایش درآوردن توان بالقوه و قدرت صنایع آناتولی که خود دال بر ارج‌گذاری بر صادرات ملی است. این مرکز به گونه‌ای طراحی شده است که همه گونه خدمات را به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگانش ارائه دهد. این مرکز حاوی دو تالار بزرگ بوده که مساحت هر یک بالغ بر ۸۰۰۰ متر مربع می‌شود.

مرکز تجارت جهانی استانبول

بر سر در این مرکز نوشته شده «استانبول از اینجا به دیدار جهان می‌رود». این مرکز که در ۱۹۸۵ تاسیس شده است توانست با افزودن بسیاری فعالیت‌های تجاری دیگر به برنامه‌های خود روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشد. این مرکز نه تنها بزرگ‌ترین نمایشگاه منطقه اروپا-بالکان شرقی و خاورمیانه، بلکه به دلیل زیرساخت‌های بسیار پیشرفته خود توسعه یافته‌ترین مرکز نمایشگاهی در منطقه نیز به شمار می‌رود. این مرکز همچنین حاوی بخش‌های مختلف هنری، جهانگردی و رفاهی است. مرکز تجارت جهانی استانبول مکانی است برای گردآیش شرکت‌های متنوع بسیاری از داخل و خارج از ترکیه. محیط، مکان و زیرساخت‌های وسیع و قوی آن را به مرکزی بدل کرده که طی دو دهه اخیر روی داده‌های تاثیربرانگیز زیادی در آن برگزار شده است. این مرکز که در نقطه ممتازی از استانبول واقع شده با ترابری گسترده و بدیل‌های تجاری خود مناسب‌ترین نمایشگاه تجاری است. جایگیری ۷۵۰۰ خودرو در آن خود نشانه‌ای دیگر است بر برتری بی چون و چرای آن و آسایش بازدیدکنندگان و ارائه‌دهندگان نمایشگاهی.

شرکت نمایشگاه‌های جمهور

از آغاز راه‌اندازی این شرکت نمایشگاهی در سال ۱۹۹۳ تاکنون، برگزارکنندگانش کوشیده‌اند تا رشد تجاری - صنعتی ترکیه را تسهیل کنند. رونق اقتصاد ملی ترکیه و کمک به راه‌اندازی نواحی جدید اشتغال در کنار حفظ کیفیت و اعتماد مشتریان از اهداف مدیران این شرکت بوده است. نمایشگاه البسه، مد و لوازم اسلامی‌در استانبول از ۱ تا ۴ اکتبر سال جاری و نمایشگاه کالاهای پیش ساخته از ۱ تا ۴ آوریل ۲۰۱۰ از جمله برنامه‌های آتی این شرکت نمایشگاهی است.