ضربه سنگین واردات به گل و گیاه

رییس اتحادیه گل و گیاه کشور می‌گوید واردات بی‌رویه گل‌های خارجی ضربه سنگینی به تولیدات داخلی وارد کرده که جبران آن ممکن نیست. رضا مهربانی در گفت‌وگو با مهر افزود: همواره از ما سوال می‌شود که سرانه مصرف گل و گیاه در کشور چه میزان است؟ و انتظار دارند که سریع به این موضوع پاسخ دهیم در حالی که بنده به عنوان رییس اتحادیه گل و گیاه هیچ آمار دقیقی از میزان واردات گل و گیاه به داخل کشور ندارم و نمی‌توانم نرخ مصرف این کالا در کشور را محاسبه کنم.

رییس اتحادیه گل و گیاه کشور ادامه داد: بنده باید رقم تولید داخلی را جمع کنم، واردات را به آن اضافه کنم و میزان ضایعات را از آن کم کنم و عرضه کل کشور را بر تعداد خانوار تقسیم کنم تا شاخص مصرف را به دست آورم، اما متاسفانه واردات بی رویه، همه محاسبات را به هم ریخته و ما هیچ برنامه منظمی‌ برای تولید و عرضه گل و گیاه نداریم.

مهربانی در ادامه با اشاره بر عدم نظارت کامل بر واردات گل و گیاه، تصریح کرد: امروز هرکسی که دارای کارت سبز باشد می‌تواند گل و گیاه اعم از طبیعی و مصنوعی را وارد کشور کند؛ چرا که این محصول جزو کالاهای مجاز است و مانعی برای ورود به کشور ندارد و همین امر باعث شده هر فردی در هر شغلی گل و گیاه وارد کند.

رییس اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: ما سال‌هاست که از وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که نظارت خود را به این موضوع بیشتر کنند، ولی متاسفانه هیچ اقدامی‌از سوی آنها نشده و هرروز نیز وضعیت بازار گل و گیاه بدتر می‌شود.

مهربانی واردات گل و گیاه را مغایر با سیاست‌های ایران مبنی بر رعایت واردات تک محصولی و افزایش صادرات غیر نفتی خواند و گفت: سال گذشته حدود ۲۰میلیون دلار گل و گیاه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعدادی کشور اروپایی صادر کردیم، اما هیچ رقم دقیقی از واردات این محصول نداریم.رییس اتحادیه گل و گیاه درباره نحوه صادرات نیز گفت: ما در این بخش با مشکل حمل‌و‌نقل مواجه هستیم؛ چرا که گل و گیاه را با هواپیماهای مسافر‌بری و با اولویت مسافر بارگیری می‌کنند و همین روند موجب از بین رفتن آنها در فرودگاه‌های کشور می‌شود.بامبوهای لاکی، ارکیده و رز از جمله گل‌های وارداتی به کشور است.