صادرات گوسفندو واردات گوشت یخ‌زده

گروه بازرگانی - روزهای داغ نیمه پایانی تابستان بر بازار مصرف بی‌تاثیر نبوده و نزدیکی به ماه رمضان نیز مزید بر علت شده‌ تا مردم تلخی تامین ارزاق روزانه‌شان را بیشتر بچشند. در این میان وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی از یک سو و مجامع و اصناف از سوی دیگر از ارزانی‌، ممانعت از افزایش قیمت‌ها‌، تشدید بازرسی و عرضه مستقیم کالا در فروشگاه‌های عرضه خبر می‌دهند، اما حرف دل مردم چیز دیگری است‌.

روز گذشته رییس شورای اصناف کشور و رییس اتحادیه گوشت گاوی تهران از تلاش برای تثبیت نرخ گوشت خبر دادند و دلایل گرانی نان را نیز برشمردند.

می‌توانیم قیمت گوشت را بشکنیم

رییس شورای اصناف کشور اظهار داشت: به رغم وجود خشکسالی، میزان تولید گوشت در حال حاضر کاهش نداشته است و اگر پشتیبانی امور دام با ما همکاری کند، می‌توانیم قیمت گوشت را بشکنیم و همچنین آمادگی داریم گوشت گرم هم توزیع کنیم.

نوده فراهانی با بیان اینکه وظیفه پشتیبانی امور دام این است که گوشت را تهیه کرده و در اختیار واحدهای صنفی قرار دهد، افزود: با تهیه حداقل روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰‌تن گوشت قرمز و توزیع آن توسط اصناف تا حد زیادی می‌توان مشکلات مربوط به قیمت گوشت را حل کرد.

رییس شورای اصناف در خصوص گرانی نان فانتزی گفت: واحدهای تولید نان فانتزی سهمیه آرد مرداد و شهریور خود را دریافت کرده‌اند و نباید قیمت نان فانتزی افزایش پیدا کند‌.

به گفته وی، دولت سالانه ۴‌هزار میلیارد تومان یارانه به نان سنتی اختصاص می‌دهد تا قیمت آن افزایش پیدا نکند.

عامل گرانفروشی نیستیم !

فراهانی دلیل افزایش قیمت نان سنتی را اجاره‌ای بودن این واحد‌ها عنوان کرد و گفت: هرگونه افزایش قیمت نان سنتی در تهران غیرقانونی است. یکی از دلایل افزایش قیمت نان سنتی این است که این واحدها اجاره داده می‌‌شوند و نظارتی بر آن نمی‌شود.

در ادامه این نشست، رییس اتحادیه گوشت گاوی تهران عامل گرانی گوشت را واسطه‌ها،‌ صادرات گوسفند، خشکسالی و عدم همکاری پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد وگفت: یکی از دلایل گرانی گوشت، خشکسالی دو سال گذشته است که امروز خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: کمبود تولید گوشت و عدم پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت در تهران است؛ چرا که واحدهای صنفی عامل گرانفروشی نیستند.

خندان گفت: شرکت تعاونی گوشت گاوی تهران، گوشت راسته را به قیمت ۶هزارو ۸۰۰‌تومان خریداری و گوشت گاوی مخلوط را به قیمت ۹‌هزار و ۳۰۰تومان و گوشت خالص را هر کیلو ۱۰‌هزار تومان عرضه می‌کنند، در حالی که واسطه‌هایی که زیر پوشش اتحادیه نیستند و خود اقدام به ذبح دام می‌کنند، هر کیلو گوشت گاوی مخلوط را تا ۱۱هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.

خندان گفت: سالانه یک میلیون و پانصد راس گوسفند از غرب کشور صادر می‌شود و در این شرایط به ما گفته می‌شود، گوشت منجمد برزیلی فروخته شود.

رییس اتحادیه گوشت گاوی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گاو در زاهدان ۵‌هزارو ۵۰۰ تومان و گوشت گوسفند ۶هزار تومان است که می‌توان با تمهیدات پشتیبانی امور دام، اقدام به انتقال گوشت از زاهدان به تهران کرد.