تحریم‌های آمریکا علیه موسسات مالی که با ایران تجارت می‌کنند، تاثیراتی منفی روی صادرکنندگان چای در شرق آفریقا داشته است. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «ایست آفریکا»، صادرکنندگان چای که از تحریم‌های مالی علیه ایران آسیب دیده‌اند باید راهکاری را برای تاثیر گذاشتن روی سیاست‌های واردات غذایی ایران و همچنین دور زدن تحریم‌های واشنگتن پیدا کنند. «علی‌عباس‌علی»، سفیر کنیا در ایران اعلام کرد که این دو مساله از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی صادرکنندگان چای در شرق آفریقا است که به‌دنبال به‌دست آوردن جایگاه مناسبی در بازار پرسودی که درحال حاضر در قبضه هند و سریلانکا قرار دارد، هستند. بنابراین گزارش، تحریم‌های مالی واشنگتن حتی روی انتقال پول به صادرکنندگان نیز تاثیر گذاشته است.

دولت آمریکا برای اعمال فشار علیه برنامه هسته‌ای تهران، بانک‌‌های سایر کشورها را از تجارت با ایران به‌ویژه با واحد پول دلار منع کرده است. این محدودیت‌ها موانع بسیاری برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران ایجاد کرده است، ولی با توجه به افزایش ارزش یورو در برابر دلار به‌نظر می‌رسد که بسیاری از کشورها تصمیم به تغییر سیاست خود دارند و احتمال می‌رود که صادرکنندگان چای نیز به دنبال استفاده از چنین راهکاری باشند. وی همچنین گفت که در شرایط موجود، بانک‌های کنیا پول رایج ایران را نمی‌پذیرند.

بنابراین گزارش، سریلانکا ۵۸درصد از چای سیاه وارداتی به ایران را تامین می‌کند و هند نیز با ۳۹درصد در رتبه بعدی قرار دارد. سهم شرق آفریقا در تامین چای وارداتی ایران تنها دو درصد است.