ایران کد به مناطق آزاد رسید

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور اعلام کرد: اجرای نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات در این مناطق در دستور کار قرار گرفته است. محمود صلاحی در گفت‌و‌گو با سایت ایران‌کد گفت: به منظور اجرای این طرح در مناطق آزاد کشور جلسات هماهنگی با وزارت بازرگانی برگزار کرده ایم.

وی با بیان اینکه دولت برای اجرای نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات دستورالعمل‌هایی داشته است، اظهارداشت: قاعدتا این دستورالعمل‌ها در مناطق آزاد کشور هم اجرایی خواهد شد. به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، فرآیند کامل ثبت سفارش واردات کالا به سازمان‌های مناطق آزاد کشور تفویض اختیار شده است.

صلاحی همچنین از تاثیرات مثبت اجرای ایران‌کد در کشور بر بخش بازرگانی کشور گفت و افزود: اجرای این طرح به انضباط بخشیدن بازار کالا و خدمات منجر می‌شود.

وی به اجرای نظام طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات در کشورهای دیگر اشاره و تصریح کرد: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که این نظام در انسجام بخشیدن بازار نقش بسیاری داشته است.

وی کنترل قیمت‌ها، حذف واسطه‌ها، شناخت بیشتر مشتری، شناسنامه‌دار شدن کالاها، کاهش قاچاق و ارائه کیفیت بهتر را از جمله تاثیرات مثبت اجرای ایران کد در کشور عنوان کرد.

گفتنی است که ثبت سفارش واردات دو هزار قلم ردیف تعرفه‌ای کالاها؛ از پانزدهم مرداد به تدریج منوط به دریافت ایران کد شده است.

همچنین واردات قطعات لوازم خانگی از آبان و قطعات خودرو، ماشین‌آلات سبک و سنگین راه‌سازی از بهمن امسال ملزم به دریافت ایران‌کد می‌شوند.