معاون وزیر بازرگانی: مردم گوشت گوساله بخورند

گروه بازرگانی- گرانی روزافزون گوشت قرمز، نگرانی توامان مردم و چاره اندیشی مدیران دولتی را به دنبال داشته است؛ تا جایی که معاون وزیر بازرگانی خواستار تغییر الگوی مصرف گوشت قرمز شده و گفته است باید به سمت مصرف گوشت گوساله حرکت کرد. محمدصادق مفتح با بیان اینکه هزینه تولید گوشت گوسفند بسیار بالاتر از گوشت گوساله است، می‌گوید: در بسیاری از نقاط جهان گوشت گوسفند به ندرت در نوبت‌های غذایی نهار یا شام مردم به چشم می‌خورد ‌و فقط به عنوان غذایی لوکس و فانتزی در برخی میهمانی‌های خاص استفاده می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، ‌تصریح کرد: ‌از گذشته تاکنون ‌فرهنگ مصرف گوشت گوسفند در میان گروه‌های مختلف مردم آنچنان جاری و ساری بوده که حتی این احتمال وجود دارد نسل‌های گذشته به هیچ عنوان گوشت گوساله مصرف نکرده باشند.

مفتح درعین حال حرکت از تولید سنتی به صنعتی را موجب کاهش بخشی از هزینه‌های پرورش دام دانسته است.

معاون وزیر بازرگانی با اذعان به اینکه طی ماه‌های اخیر گوشت قرمز به صورت غیرمنطقی گران شده‌،‌ گفت: ‌نرخ کنونی گوشت قرمز بالاست. وی در عین حال توپ را به میدان وزارت جهاد کشاورزی انداخت و ابراز امیدواری کرد که با تدابیر اتخاذ شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بازار گوشت قرمز به تعادل برسد.

اوایل همین ماه رییس اتحادیه گوشت گاوی تهران از افزایش لحظه به لحظه قیمت گوشت در بازار پایتخت خبر داد که البته این روند افزایشی منحصر به تهران نیز نیست. براساس گزارش گمرک ایران طی چهارماه نخست سال جاری بیش از ۲۸‌هزار تن گوشت به ارزش ۱۱۳‌میلیون‌دلار به کشور وارد شده است.

این میزان گوشت وارد شده شامل ۴۹۹ تن گوشت ران گاو بی‌استخوان تازه یا سرد کرده به ارزش یک‌میلیون و ۸۸۱‌هزار‌دلار، حدود ۲۷۵ تن گوشت گوساله به صورت لاشه یا شقه یخ‌زده به ارزش یک‌میلیون و ۴۴۲‌هزار‌دلار و همچنین ۲۷‌هزار و ۴۶۲ تن سایر قطعات گوشت بی‌استخوان یخ زده از نوع گاوی به ارزش ۱۰۹‌میلیون و ۸۴۳‌هزار‌دلار بوده است که در مجموع ۲۸‌هزار و ۳۳۷ تن به ارزش ۱۱۳‌میلیون و ۱۶۷‌هزار‌دلار می‌شود.

در مدت مشابه سال ۸۷، ۱۹هزار و ۹۴۳ تن گوشت به ارزش ۶۶‌میلیون و ۹۰۳‌هزار‌دلار وارد کشور شده بود.

گفته می‌شود که عرضه و کشتار دام زنده به دلیل بحران خشکسالی به شدت کاهش یافته که منجر به واردات گوشت یخ‌زده شده است.