تملک نمایشگاه را حق قانونی خود می‌دانیم

نمایی از نمایشگاه بین‌المللی تهران، عکس: آکو سالمی

گروه بازرگانی- «ساتا» قصد ندارد از تملک نمایشگاه تهران کنار بکشد و واگذاری آن را حق قانونی خود می‌داند. قائم‌مقام این سازمان با استقبال از واگذاری مدیریت نمایشگاه‌ها به اتاق بازرگانی تاکید کرد که تغییر کاربری در نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران رخ نخواهد داد؛ اما اصلاح کاربری‌ها شاید رخ دهد. حمیدرضا اسکندری همچنین درباره میزان سهم اتاق‌های بازرگانی از نمایشگاه‌ها در صورت واگذاری نمایشگاه به ساتا عنوان کرد که این سهم بستگی به نوع تعامل دارد. وی ادعای غیرقانونی بودن واگذاری نمایشگاه به سازمان نیروهای مسلح را نپذیرفت و با اشاره به اینکه «ساتا» در زمینه‌های اقتصادی فعال است و در بیش از ۱۷ پتروشیمی سهم دارد، افزود: ما حتی در صنعت سیمان نقش تعیین‌کننده‌ای داریم که منبعث از خرید شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است. در صنعت فولاد نیز سرمایه‌گذاری ارزشمندی را انجام دادیم و در صنعت ساختمان هم صاحب برند هستیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تجربه‌ای در زمینه نمایشگاه‌ها داشته است، گفت: تجربه‌ای که در این زمینه ما داشتیم مربوط به برگزاری نمایشگاه‌هایی است که به شکل نوبتی در سطح نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

قائم‌مقام ساتا در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان از نیروهای دولتی سابق در این مرکز یا نیروهای بخش خصوصی و اتاق‌ها بهره خواهد برد، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم نیروهای دولتی را به یک باره اخراج کنیم؛ اما طبیعتا فرصتی به نیروها داده می‌شود که در چارچوب منفعت ملی تلاش کنند. نیروهایی که ما در مدیریت دولتی می‌بینیم، ضعیف نیستند؛ اما همه اینها به هیچ وجه با این منافات ندارد که از بخش خصوصی بهره ببریم؛ ضمنا ما اجازه نداریم مدیریت را بعد از این واگذاری به بخش دولتی بدهیم و اگر قرار باشد که نیروی دولتی نمایشگاه را اداره کند پس چرا واگذار شده است.

قائم‌مقام «ساتا» در ادامه در مورد مذاکرات با اتاق بازرگانی اظهار کرد: ما با اتاق‌های بازرگانی و صنایع مذاکراتی داشتیم که در مجموع نظرات و نگرانی‌های آنها را متوجه شدیم که قابل احترام است؛ ولی بحث واگذاری نمایشگاه تابع یک شرایطی است که اگر آن شرایط آماده شد ما هم آماده هستیم. وی درمورد قانونی بودن یا نبودن این واگذاری عنوان کرد: کل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی تابع مقررات است و سازمان خصوصی‌سازی به عنوان نماینده دولت با ما طرف قرارداد محسوب می‌شود. این سازمان نیز تابع ضوابط جاری است و ما به عنوان انتقال گیرنده مشکلی را در این واگذاری نمی‌بینیم. این واگذاری به شکل منطقی در حال انجام و در قالب رد دیون بوده است. وی با تاکید بر اینکه این واگذاری جزء مواردی نیست که به مزایده گذاشته شود، خاطرنشان کرد: در آن زمانی که می خواستند این واگذاری انجام شود سازمان خصوصی‌سازی هم اعلام کرد نیاز به مزایده نبوده است.

اسکندری گفت: بعضی‌ها اعلام کردند که نمایشگاه ارزان یا گران فروخته شده است. من این سوال را دارم که اساسا منابع آنها چه است ما که انتقال گیرنده هستیم و دولت که انتقال‌دهنده است هنوز به یک قیمت نرسیده‌ایم؛ مثلا مدتی قبل برای رقمی حدود ۵۸۰میلیارد تومان طلب در قالب ۱۱ شرکت این طلب را دریافت کرده بودیم که مشخص نبود هر کدام از شرکت‌ها به چه قیمتی بودند و بعد از مدتی این قیمت‌ها مشخص شد. در این واگذاری نیز تا این لحظه قیمتی اعلام نشده و در قرارداد نیز اشاره‌ای به قیمت نشده است. تنها به صورت کلی برای مطالبه یک رقم چند شرکت به ما واگذار شده که یکی از آنها شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی است. این رقم قیمت نیز باید توسط سازمان مدیریت راهبردی ریاست‌جمهوری و سپس وزارت اقتصاد و بعد سازمان خصوصی‌سازی مشخص می‌شود.

قائم‌مقام «ساتا» مذاکره با اتاق‌های بازرگانی را با هدف قانع کردن آنها ندانست و توضیح داد: این واگذاری قانونی بوده؛ اما علاقمند هستیم از ظرفیت‌های علمی و مهارت‌های آنها در بحث بازرگانی استفاده کنیم.

اسکندری در پاسخ به این سوال که در صورت واگذاری نمایشگاه به ساتا اگر آنها بخواهند این نمایشگاه را به اتاق بازرگانی واگذار کنند به چه قیمتی این کار را انجام خواهند داد، اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم مبلغ واگذاری چقدر بوده است و بعد از اینکه قیمت واگذاری معلوم شد، ما آمادگی مذاکره را داریم؛ اما به هر حال ما قائل به مشارکت هستیم در حال حاضر نیز هنوز از قیمت‌ها خبری نداریم که در این مورد اظهار نظری کنیم.

قائم‌مقام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: ما از منافع بازنشستگان سازمان دفاع می کنیم و با فضاهای سیاسی که ممکن است ایجاد شود در تامین منافع بازنشستگان کوتاهی نمی‌کنیم و توصیه می‌کنیم روند قانونی این موضوع را با مسائل سیاسی آلوده نکنند. سهام این نمایشگاه‌های بین‌المللی متعلق به افراد بازنشسته نیروهای مسلح است.