اکسپو 2010، خون تازه در رگ تجارت

ماکت پاویون قزاقستان

گروه بازرگانی - اکسپو ۲۰۱۰ از نخستین روز ماه مه سال ۲۰۱۰ به مدت ۶ ماه در شانگهای برگزار می‌شود. تا‌کنون ۱۹۰ کشور برای راه یافتن به این اکسپو که شعار آن «شهر بهتر، زندگی بهتر» است، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و بیش از ۳۰ کشور پاویون‌های نمادین‌شان را که نشانگر فرهنگ، تمدن و اقتصاد و تجارت‌شان است طراحی و نمونه‌سازی کرده‌اند. مدیران تجاری چین امید دارند که نهایت سود را از همگرایی تجاری در این اکسپواز آن خود کنند.

از زمان نخستین اکسپوی جهانی که در سال ۱۸۵۱ در قصر بلورین لندن و با برنامه‌ریزی ملکه ویکتوریا برگزار شد؛ بیش از ۱۵۰ سال می‌گذرد با این حال امروز دیگر نمایشگاه و اکسپو بخشی از فرهنگ، صنعت و تجارت خدمات است.

پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان ۲۰۰ کشور جهان در این اکسپو دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و ۷۰‌میلیون نفر از چهارگوشه این کره خاکی به دیدار آن بروند.

این اکسپو حواشی جالبی هم دارد از جمله اینکه قرار است جیا، کارگردان چینی و برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز فیلم مستندی در باب آن بسازد و در مراسم افتتاحیه نمایش داده شود.

این مستند دو ساعته که افسانه شانگهای نام دارد، حاصل همکاری چند شرکت فیلمسازی و یک شبکه تلویزیونی چینی است.

فیلمبرداری این مستند از ماه گذشته در شانگهای آغاز شده و در نیویورک، هنگ‌کنگ و تایوان ادامه می‌یابد تا مصاحبه‌هایی با افرادی که در دوران جنگ از شانگهای به این شهرها مهاجرت کردند، انجام شود.

جیا که برای فیلم زندگی خاموش جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برده است، می‌گوید تمرکز فیلمش بر مردم، داستان‌های آنها و گستردگی معماری در شانگهای از نیمه قرن نوزدهم خواهد بود، زمانی که این شهر به عنوان یک محل تجارت شناخته شد.

گفته می‌شود که تولید مستند افسانه شانگهای تا آخر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.