عرضه مستقیم کالا در 300 فروشگاه

عکس: نگار متین نیا

گروه بازرگانی - نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا امسال با مدیریت اصناف کشور برگزار می‌شود. تخفیف ۲۰‌درصدی این نمایشگاه‌ها و فرافکنی‌های وزارت بازرگانی و اصناف مبنی‌بر افزایش بازرسی و نظارت و عرضه مستقیم کالاهایی نظیر گوشت، برنج، شکر و ... اگر چه دست دولتی‌ها را در کنترل بازار باز می‌گذارد، اما این خطر نیز احساس می‌شود که گردانندگان خارج از گود بازار بر طبل گرانی بکوبند و قیمت‌ها بالا رود. روز گذشته رییس شورای اصناف کشور به بهانه روز خبرنگار و برگزاری فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در ساختمان جدید این شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و مطابق سال‌های گذشته به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری فروشگاه عرضه مستقیم کالا در تهران برای ماه رمضان پرداخت.

قاسم نوده‌فراهانی سه منطقه پارک ارم، حکیمیه تهران پارس و مجتمع شهید باستانی در سه راه افسریه را به عنوان محل‌های پیش‌بینی شده برای مکان‌های عرضه مستقیم کالا در پایتخت کشور عنوان کرد و گفت: تعداد ۷۰۰ غرفه در سه نقطه تهران پیش‌بینی شده است و همچنین در کشور ۳۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برنامه‌ریزی شده که این فروشگاه‌ها در تهران از پنجم تا ۱۵ شهریور و در شهرستان‌ها از آغاز تا پایان شهریور به عرضه مستقیم کالا می‌پردازند.

وی به تخفیف ۱۰ تا ۲۰‌درصدی کالاها در فروشگاه عرضه مستقیم کالا اشاره کرد و گفت: بر خلاف سال‌های گذشته که نظارت بر فروشگاه‌های عرضه کالا به صورت مشترک توسط بازرسان اصناف و وزارت بازرگانی صورت می‌گرفت در سال جاری کار بازرسی این فروشگاه‌ها صرفا بر عهده اصناف گذاشته شده است.

فراهانی در خصوص توزیع گوشت قرمز و مرغ توسط واحدهای صنفی اظهار داشت: هم‌اکنون در واحدهای صنفی گوشت مرغ و گوشت قرمز در حال توزیع است و قیمت هر کیلو گوشت قرمز وارداتی برزیلی (منجمد) در فروشگاه‌ها ۵‌هزار تومان است، ضمن اینکه هر کیلو گوشت مرغ تولیدی کشور با دو هزار و پنجاه تومان عرضه می‌شود.

وی با تاکیدبر اینکه در کشورهای اسلامی در ماه رمضان قیمت کالا‌ها ارزان می‌شود، افزود: اوضاع در کشور ما برعکس است و ما به اجبار و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم یا از افزایش آن جلوگیری کنیم.

نوده فراهانی در ادامه از تشکیل سه اتحادیه فرش دستباف، پوشاک و لوازم پزشکی خبر داد و گفت: پس از تشکیل اتحادیه‌های کشوری لوازم خانگی، طلا و جواهر و مشاوران املاک تشکیل این سه اتحادیه در دستور کار قرار دارد، این اتحادیه‌ها پس از تشکیل حق دخالت در امور اتحادیه‌های دیگر را ندارند و نقش کمیسیون‌های تخصصی را در کنار شورای اصناف کشور بازی خواهند کرد.

رییس شورای اصناف کشور همچنین از راه‌اندازی خبرگزاری شاک (شورای اصناف کشور) برای اصناف و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و تبلیغات اصناف خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل این دو مرکز مختص اصناف کشور هستیم و با ۳۱۷ مجمع صنفی دیگر نیز در این‌باره هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

به گفته رییس شورای اصناف کشور، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و تبلیغات اصناف تا سه ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.