نمایشگاه را مجانی نخواسته‌ایم

برخلاف آنچه کردزنگنه اعلام کرده است، هیچ‌گونه مذاکره‌ای با اتاق در خصوص واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام نشده و حتی در هیات‌های واگذاری هم این بحث مطرح نشده است. دبیر کل اتاق تهران با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در برنامه‌های پنج ساله، چشم‌انداز ۲۰ ساله، اصل ۴۴ و ارتباط تنگاتنگ آن با اهداف تاسیس شرکت سهامی نمایشگاه‌ها گفت: بالاترین مقام تصمیم‌گیری این شرکت مجمع عمومی است که اعضای آن شامل وزیر بازرگانی، رییس سازمان توسعه تجارت، رییس اتاق ایران، رییس اتاق تعاون و وزیر اقتصاد است، اما جز وزیر اقتصاد سایر اعضا از واگذاری نمایشگاه کاملا بی‌اطلاع بوده‌اند.

محمد مهدی راسخ در گفت و گو با «فارس» افزود: این شرکت تنها شرکت دولتی است که در مجمع عمومی آن دو نفر غیردولتی عضو هستند؛ در حالی که معمولا وزرا عضو مجمع شرکت‌های دولتی هستند.

راسخ با بیان اینکه هنوز این نمایشگاه قیمت‌گذاری نشده است اظهار کرد: اتاق را متهم به این کرده‌اند که قصد داشته نمایشگاه را به طور مجانی در اختیار گیرد؛ اول اینکه حتی اگر دولت نمایشگاه را به طور مجانی به اتاق بدهد بیراهه نرفته است، در حالی که اتاق هیچ گاه به دنبال این مطلب نبوده است.

راسخ که عضو کمیته ۱۱ نفره بررسی چگونگی واگذاری نمایشگاه به «ساتا» است، می‌گوید: برخلاف آنچه کردزنگنه اعلام کرده است، هیچ گونه مذاکره‌ای با اتاق در خصوص واگذاری این نمایشگاه انجام نشده و حتی در هیات‌های واگذاری هم این بحث مطرح نشده است.

راسخ گفت: اتاق به دنبال درآمدزایی نیست؛ چرا که تاکنون در خصوص هیچ شرکتی ابراز تمایل برای خرید نکرده است و اگر در خصوص شرکت سهامی نمایشگاه‌ها واکنش نشان می‌دهد، به دلیل اهمیت آن در اقتصاد کلان و اهداف ملی کشور در توسعه صادرات غیرنفتی است.

دبیرکل اتاق تهران گفت: دولت باید نقد اتاق تهران را بپذیرد و از اتاق بخواهد که مسائل را مستدل‌تر بیان کند تا به راهی برویم که صلاح کشور و آینده اقتصاد باشد.

راسخ با تاکید براینکه تغییر کاربری نمایشگاه با منافع ملی ناسازگار است، خاطرنشان کرد: پس از جمع‌بندی مباحث در دومین جلسه کمیته ابطال از طریق رییس اتاق تهران پیشنهادهای خود را به همه مقامات از جمله رییس‌جمهور و وزرا اعلام می‌کنیم.

نمایشگاه قیمت‌گذاری می‌شود

از سوی دیگرمعاون سازمان خصوصی‌ و مسوول قیمت‌گذاری شرکت‌ها می‌گوید: قیمت نمایشگاه بین‌المللی تهران تا پایان شهریور ماه مشخص می‌شود.

اسماعیل غلامی‌ در پاسخ به این سوال که چرا بدون قیمت‌گذاری واگذاری صورت گرفته، اظهار داشت: طبق توافق طرفین بر مبنای اینکه هر چه کارشناس رسمی ‌اعلام کند، واگذاری صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت نمایشگاه تا چه زمانی تعیین می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم تا پیش از آخر شهریورماه طول بکشد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص امکان ابطال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: ابطال بستگی به تصمیم وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی دارد؛ چرا که واگذاری نمایشگاه مصوبه دولت بوده است.

مجمع چه کاره است؟

غلامی‌در واکنش به این که مجمع عمومی‌ شرکت سهامی‌ نمایشگاه‌ها اطلاعی از واگذاری نمایشگاه ندارد، گفت: واگذاری یک شرکت هیچ ربطی به مجامع شرکت‌ها ندارد؛ چرا که ماده ۱۸ قانون می‌گوید کلیه حقوق دولتی و مالکیت به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار می‌شود؛ در این شرایط دیگر مجمع چه کاره است؟ مگر مجمع بالاتر از قانون است؟

وی با بیان اینکه مجلس تصویب کرده تا نمایشگاه از طریق مزایده واگذار شود، گفت: دولت می‌گوید وقتی قانون بودجه ۲۵۰۰‌میلیارد تومان رد دیون برای من تعیین کرده است، من مکلف هستم که برای رد دیون به تامین اجتماعی سهام بدهم.

غلامی ‌در پاسخ به این سوال که این شرکت نقش مهمی ‌در اقتصاد دارد و حساسیت خاصی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، گفت: من با حساسیت کاری ندارم و طبق قانون حرف می‌زنم.

وی افزود: وزارت بازرگانی می‌گوید من اطلاعی نداشته‌ام، مگر می‌شود اطلاعی نداشته باشد؟ وزارت بازرگانی در هیات واگذاری نماینده داشته است.

مسوول قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه مزایده یعنی هر چه را که زیادی است، باید بفروشید، گفت: چون طبق قانون دولت مکلف است، ۲۵۰۰‌میلیارد تومان سهم بابت رد دیون بدهد، اگر از طریق سهام شرکت‌ها ندهد، پس از کجا و از کدام سهم بدهد؟ اگر این طور باشد که سهام شرکت‌ها را ندهد، پس قانون متناقض است.

نمایشگاه دیوار ندارد

وی در پاسخ به اینکه غیر از این شرکت، شرکتی دیگر برای واگذاری نبوده و اینکه چرا ۹۵‌درصد شرکت واگذار شده است، گفت: اگر از سایر شرکت‌ها نیز‌درصد بیشتری فروخته می‌شد، آنها نیز اعتراض می‌کردند.

غلامی ‌در پاسخ به این سوال که چون دیوار نمایشگاه کوتاه‌تر بوده است،۹۵‌درصد از سهام نمایشگاه واگذار شده، گفت: نمایشگاه که دیوار ندارد.

گفتنی است نماینده سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) صبح دیروز با رییس اتاق تهران دیدار و دو طرف بر اصل تعامل در واگذاری نمایشگاه تاکید کردند.