طرح جدید دولت برای مدیریت واردات

رییس کل سازمان توسعه تجارت، از تدوین طرحی در این سازمان برای سامان‌دهی مدیریت واردات کشور خبر داد. مهدی غضنفری گفت: هدف از تدوین این طرح، روشن شدن چگونگی حمایت از مدیریت خرید در سطح ملی است. به گفته وی، برخی عملیات در سطح بنگاه صورت می‌گیرد که باید توسط سازمان توسعه تجارت مدیریت شود تا بنگاه‌ها بتوانند خریدهای خارجی را به خوبی انجام دهند. البته بنگاه‌ها خرید داخل نیز انجام می‌دهند که به دلیل اینکه در حوزه معاونت بازرگانی داخلی است، سازمان توسعه تجارت متعرض آن نشده است.

غضنفری تصریح کرد: بخش خصوصی به صورت مرتب در سطح بنگاه با این سوال‌ها مواجه است که چرا یک کالایی را می‌خرد، چه کالایی را باید بخرد، از چه کسی و در چه زمان و با چه میزانی باید آن کالا را خریداری کند، این مدیریت خرید یک بخش کوچکی از موضوع مهم‌تری به اسم زنجیره تامین است.

وی، استفاده متناسب از طیف حقوق ورودی، بازبینی معافیت‌ها، حدود و ثغور و آثار آن بر تجارت خارجی، استفاده بهینه از مقررات موجود در برخورد متقابل با کشورها و اتخاذ اقدامات ضد قیمت‌شکنی که به ضرر تولیدات داخلی است و اعمال دقیق‌تر ضوابط فنی در کالاهای وارداتی و کنترل کیفی کالاهای قابل‌ورود را از جمله برنامه‌های این سازمان برای مدیریت واردات عنوان کرد.

غضنفری بیان کرد: مهم‌ترین رکن مدیریت واردات هماهنگی برون‌سازمانی است؛ یعنی ۱۱ نهاد دولتی اعم از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، وزارت صنایع و معادن و ... در امر واردات نقش دارند که برای رسیدن به مدیریت روان واردات باید هماهنگی بین این نهادها به طور کامل وجود داشته باشد.