گروه بازرگانی - چهار ماه صادرات، ۷۳۱‌میلیون دلار ارزآوری. این همه آن چیزی است که صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی کشور طی ۴ ماه نخست سال جاری به آن دست یافته‌اند. این رقم هنوز تا رسیدن به ۳‌میلیارد دلار که بر اساس برنامه چهارم باید در سال جاری برای این نوع صادرات محقق شود، فاصله چشمگیری دارد، اما سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: با توجه به رکود اقتصاد جهانی و انعقاد بیشتر قراردادهای فنی و مهندسی در نیمه دوم سال، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال جاری مطلوب به نظر می‌رسد.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه عملکرد فراتر از اهداف صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته نیز محقق شد، افزود: در سال گذشته دو میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شد، در حالی که براساس برنامه چهارم توسعه این رقم دو میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار پیش بینی شده بود.

وی مجموع اهداف پیش‌بینی شده صادرات خدمات فنی و مهندسی در مدت پنج‌ساله برنامه چهارم توسعه را ۱۰‌میلیارد دلار عنوان کرد.

به گفته وی، تاکنون هشت میلیارد و ۴۳۱‌میلیون دلار از اهداف برنامه چهارم توسعه محقق شده و پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی تا پایان برنامه چهارم توسعه از اهداف پیش‌بینی شده فراتر رود.

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال‌های گذشته، گفت:‌ رقم صادرات این بخش از سال ۸۱ تا ۸۶ به ترتیب ‌۲۵۴،‌ ۵۳۰،‌ ۹۴۱‌میلیون دلار، ‌‌یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار، ‌یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار و دو میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار بوده است.

مقصد اصلی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این مدت کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بوده است. راهسازی، ساختمان و احداث نیروگاه از جمله مهم‌ترین حوزه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان محسوب می‌شود.