تعداد شرکت‌های ثبت شده در منطقه آزاد انزلی از ۱۴ شرکت در سال ۸۴ به ۲۲۵ شرکت در ابتدای مرداد ماه ۸۸ افزایش یافته است. قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره‌سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان این مطلب افزود: در این مدت سرمایه‌گذاری ثبت شده شرکت‌ها نیز از رقم حدود ۱۰۰‌میلیون تومان در سال ۸۴ به رقمی‌افزون بر ۹۸‌میلیارد و ۸۳۰‌میلیون تومان رسیده است.

عبدالعظیم بازگیر، صادرات و واردات، کشتیرانی، خدمات فنی، عمرانی و ‌بندری، گردشگری، انواع صنایع قطعه‌سازی، سلولوزی، پوشاک، غذایی، فولاد و... را از مهم‌ترین موضوعات فعالیت شرکت‌های ثبت شده در این منطقه اعلام کرد و در خصوص شرکت‌های خارجی ثبت شده در واحد ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی این منطقه افزود: تاکنون ۲۲ شرکت با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد انزلی ثبت شده که از این تعداد ۴ شرکت در واقع شعبه شرکت‌های خارجی هستند.

بازگیر میزان مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی را از ۳۳ تا ۱۰۰‌درصد مالکیت اعلام کرد و گفت: این شرکت‌ها دارای تابعیت کشورهای سوئد، انگلستان، روسیه، چین، کره جنوبی، آلمان، هند و آذربایجان هستند که در حوزه‌های گردشگری، خدمات بازرگانی، تولید سیلندر چاپ، حمل و نقل و برگزاری نمایشگاه با سرمایه‌ای در حدود ۲ و نیم‌میلیون دلار فعالیت می‌کنند.