تثبیت نرخ ارز، چراغ سبز به واردات چینی

تثبیت نرخ ارز، چراغ سبز به کشورهایی مانند چین است تا کالای خود را با قیمت پایین در ایران بفروشند.

این جمله زبان حال چندتن از سخنرانان همایش توسعه صادرات غیرنفتی بود که با حضور جمعی از صادرکنندگان و مسوولان وزارت بازرگانی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. رییس ‌سازمان بازرگانی استان اصفهان در این همایش گفت: استان اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین استان تولید و صادرکننده انواع کالا و خدمات با چالش‌های جدی روبه‌رو است که باید از نگاهی دیگر مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

مظفر انصاری، برنامه‌ریزی بلندمدت برای رفع مشکلات کنونی تولیدکنندگان را چاره‌ساز ندانست و افزود: کمک‌های نقدی، رفع مشکلات مالیاتی و ارایه بیمه بیکاری به این واحدها می‌تواند تا اندازه‌ای از مشکلات امروز آنان بکاهد.

محمود اسلامیان، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با اشاره به این آموزه مدیریتی که «اگر توان خود را در جهت رفع بیست‌درصد مشکلات اصلی صرف کنیم، هشتاد‌ درصد مشکلات حل می‌شود»، تصریح کرد: متاسفانه اولویت‌بندی مشکلات و چالش‌های پیرامون صادرات به طور صحیح طبقه‌بندی نشده است.

وی افزایش بهره‌وری بنگاه‌های خصوصی را تنها راه مقابله با چالش‌های موجود ندانست و افزود: شکاف تورمی ‌امروز اقتصاد را با بهره‌وری صرف نمی‌توان کاهش داد.

وی افزایش نرخ ارز را مهم‌ترین راهکار رفع مشکلات تولید و صادرات برشمرد و گفت: افزایش تعرفه واردات و افزایش نرخ ارز، صادر‌کنندگان را برای افزایش صادرات کالا تشویق می‌کند و از افزایش بیکاری جلوگیری خواهد کرد.

بهروز صادقی، رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز نبود استراتژی بادوام و جامع در صادرات را مهم‌ترین چالش صادرات غیرنفتی ایران دانست و افزود: با تصمیمات لحظه‌ای و مقطعی نمی‌توان تولید‌کننده و صادر‌کننده را به آینده امیدوار ساخت.

وی تثبیت قیمت ارز و جلوگیری از افزایش بهای آن را چراغ سبز به سوی کشورهای صادرکننده از جمله چین دانست که این کشور کالای خود را با قیمت پایین در کشورمان که دارای تولید چندین ساله است به راحتی بفروشد.

در ادامه این مراسم، کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با اشاره به وضعیت قیمت ارز در کشور گفت: نرخ ارز یک چاقوی دو لبه است که باید با کارشناسی قیمت آن را تعیین کرد و افزایش آن، قیمت کالاهای وارداتی را افزایش خواهد داد و نرخ تورم نیز در پی آن افزایش می‌یابد.