واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. پس از اظهارنظر صریح محمد نهاوندیان و یحیی آل‌اسحاق در مخالفت با این واگذاری، موضوع در دستورکار بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران قرار گرفته و اعضای بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی قصد دارند واگذاری بحث‌برانگیز نمایشگاه بین‌المللی را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهند تا اعتراض‌های رسانه‌ای اعضای اتاق‌های بازرگانی، این بار جنبه رسمی‌ پیدا کند.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، قرار بود شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به صورت مزایده واگذار شود؛ این درحالی است که سازمان خصوصی‌سازی با وجود اقدامات و پی‌گیری‌های قبلی، بدون اطلاع وزارت بازرگانی‌، براساس قراردادی که با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرده، نسبت به واگذاری شرکت نمایشگاه‌ها به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) اقدام و فقط رونوشت نامه را به اطلاع وزارت بازرگانی رسانده است.

این واگذاری که بابت رد دیون و پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته، تنها اعتراض روسای دو اتاق بازرگانی تهران و ایران را به دنبال نداشته، که مورد اعتراض رسمی‌ وزارت بازرگانی نیز قرار گرفته است.

پیشنهاد واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی نخستین بار در اتاق تهران مطرح شد و پس از آن، رییس اتاق تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر بازرگانی، آمادگی خود را برای مدیریت نمایشگاه اعلام کرد. پس از آن، موضوع واگذاری در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران از سوی شجاع‌الدین بازرگانی مطرح شد که مورد تصویب هیات نمایندگان نیز قرار گرفت و پس آن، طرح خصوصی‌سازی این شرکت در قالب تاسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری با ‌ترکیب سهامداران بخش خصوصی از قبیل ۹ صندوق توسعه صادرات غیرنفتی- اتاق‌های بازرگانی و اتاق تعاون ایران- شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خدمات نمایشگاهی و سایر نهادهای عمومی‌و غیردولتی از طرف ایشان در جلسه هیات رییسه اتاق ایران مطرح و به تصویب رسید.

به این‌ترتیب موضوع واگذاری شرکت نمایشگاه بین‌المللی که اهمیت زیادی برای بخش خصوصی کشور دارد، برای دومین بار، روز سه‌شنبه این هفته در نشست رسمی‌ نمایندگان بخش خصوصی مطرح خواهد شد.