برنامه تجارت خارجی به هیات دولت می‌رود

پیش نویس‌برنامه پنجم توسعه در حوزه تجارت خارجی تدوین شده است و برای اعلام نظر نهایی سه شنبه این هفته از سوی وزارت بازرگانی تقدیم هیات دولت می‌شود. به گزارش ایرنا، ‌مطالعات اولیه این برنامه بیش از یک ونیم سال وقت برده و در تداوم بررسی دو هزار و ۵۰۰ ساعت کار صرف تدوین آن شده است.

معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی می‌گوید: ‌این برنامه فصلی جامع از بازرگانی خارجی کشور است که برای نخستین بار در نظام برنامه‌نویسی توسعه اقتصادی در حوزه صادرات و تجارت تدوین شده است.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «ایرنا»،‌ افزود:‌ یکپارچگی سیستم و سازگار بودن محورهای تدوین شده از عمده ترین شاخص‌های بارز این برنامه است و در آن تمام ظرفیت‌های قانونی برای تقویت فعالیت حوزه تجارت خارجی به کار گرفته شده است.

هیات دولت طی ماه‌های گذشته بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور تحت عنوان برنامه پیشرفت و عدالت را آغاز کرده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ‌توسعه صادرات غیرنفتی با تاکید بر خدمات با فناوری بالا، توجه به مدیریت واردات به مفهوم برقراری پیوند با صادرات و سیاست گذاری توسط دولت، ‌تنظیم بازار و بازار داخلی، ‌مدیریت روابط اقتصاد خارجی، ‌تامین مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری را عمده‌ترین بسته‌های اجرایی برنامه توسعه صادرات غیرنفتی برشمرد.

‌غضنفری تصریح کرد‌: شناخت، تحلیل‌ و توجه به نقاط قوت و ضعف ‌و تهدیدها و فرصت‌ها از مستندات ادبیات برنامه پنجم توسعه در حوزه تجارت است و در این برنامه از ۳۰ زاویه موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

‌‌‌روابط دوجانبه اقتصادی مشتمل بر مذاکرات و موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد و دوجانبه، ‌موافقتنامه‌های چند جانبه و ارتباط با تجارت ایران از جمله ‌اکوتا، ‌دی هشت،‌ موافقتنامه تجارت ترجیحی سازمان کنفرانس اسلامی، ‌موافقتنامه‌های مرتبط با سازمان جهانی تجارت و ارتباط آن با توسعه تجارت، ‌خدمات پشتیبانی صادرات مانند حمل و نقل،‌ زیرساخت‌های تخصصی تجارت و صادرات و مباحث مرتبط با تسهیل تجارت از دیگر محور‌های مورد توجه در تدوین این برنامه است.