شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی چنان که در گزارش روز یک‌شنبه مطرح کردیم در سکوت به سازمان تامین اجتماعی که یکی از نهادهای دولتی است واگذار شده است‌. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در واکنش به این واگذاری، می‌گوید‌: به طور قطع باید واگذاری این شرکت به خریداری مرتبط با موضوع نمایشگاه صورت گیرد تا بتوان به ارتقای سطح نمایشگاهی کشور کمک کرد. مهدی غضنفری افزود: تا آن جا که من اطلاع دارم‌، این واگذاری صورت گرفته ولی هنوز فرآیند انتقال به صورت کامل انجام نشده است. معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت از این نحوه واگذاری بی‌اطلاع بوده و طرف مشورت نیز قرار نگرفته‌، به «ایرنا» گفت‌: ما به طور تصادفی از چنین تصمیمی مطلع شدیم و بعد از آن سعی کردیم برخی اطلاعات در خصوص نمایشگاه را در اختیار مسوولان سازمان خصوصی‌سازی قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری نمایشگاه با عجله صورت گرفته است‌، تصریح کرد: شاید بخشی از اطلاعات مربوط به مالکیت زمین‌های نمایشگاه و برخی موضوعات دیگر در دسترس مسوولان واگذار کننده نبوده است‌.

گفته می‌شود؛ واگذاری شرکت سهامی با هدف رد دیون از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد، برهمین اساس کمتر به ماموریت‌های نمایشگاهی توجه شده است‌.

غضنفری دراین باره گفت‌: ما نیز در سازمان توسعه تجارت فکر می‌کنیم موضوع واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی با واگذاری برخی کارخانه‌ها و حتی بانک‌ها که بسیار متنوع و متکثرند متفاوت است‌. وی در توضیح مطلب خود ادامه می‌دهد‌: باید توجه داشت که شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تنها سایت نمایشگاهی پایتخت کشور محسوب می‌شود. این مقام مسوول ادامه داد‌: «تا آنجا که من اطلاع دارم سایت این نمایشگاه از نظر اندازه و زیبایی در خاورمیانه نظیر ندارد و تجارت خارجی کشور به شدت نیازمند استفاده از چنین سایتی برای ترویج صادرات غیرنفتی است». وی ادامه داد‌: بنابراین، بدون ایجاد یک سایت نمایشگاهی جدید برای پایتخت‌، این سایت همچنان باید به ماموریت‌های نمایشگاهی بین‌المللی که بیشتر جنبه حاکمیتی دارد ادامه دهد و نبود آن یک ضایعه برای تجارت خارجی محسوب می‌شود‌. وی در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه با توجه به مسائل قابل پیش‌بینی در این واگذاری، اگر سازمان خصوصی سازی بخواهد در تصمیم خود تجدیدنظر کند چه راه حل پیشنهادی دارد‌، افزود: مهمترین معیار دراین موضوع در نظر گرفتن ماموریت‌های نمایشگاهی، ترویج تجارت خارجی و حفظ کاربری این سایت و بهره‌ورکردن آن از طرف آن گروه از بخش خصوصی است که از نزدیک درگیر مسایل تجارت خارجی کشور هستند.

پیشتر اتاق بازرگانی ایران یکی از متقاضیان اصلی خرید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی بود؛ اما هنوز علت رد درخواست آنها مشخص نیست‌.