معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین بسته عملیاتی - اجرایی برنامه توسعه روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی خبر داد و افزود:‌ این بسته امسال اجرایی می‌شود. محمدعلی ضیغمی‌ گفت:‌ توسعه و گسترش روابط تجاری و افزایش مناسبات تجاری مهم‌ترین هدف تدوین این بسته حمایتی است.

ضیغمی‌ تصریح کرد: تاکنون ۱۰اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده و قرار است نخستین کمیته مشترک بازرگانی دو کشور نیز با مسوولیت وزارت بازرگانی در سال جاری برگزار ‌شود.

وی افزود:‌ از اواخر سال گذشته رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ‌در آفریقای جنوبی مستقر شده است.

‌صادرات غیرنفتی ایران به آفریقای جنوبی در سال گذشته بیش از ۱۹‌میلیون دلار بوده که شامل قیر، فرش و مواد شیمیایی است. همچنین ارزش واردات ایران از این کشور ۹۳‌میلیون دلار است. ذرت، فولاد، فرومنگنز، روغن دانه آفتابگردان، اسیدفسفریک و پرتقال از جمله این محصولات است.

ارزش واردات آفریقای جنوبی از جهان در سال گذشته میلادی افزون بر ۸۷‌میلیارد دلار بود. مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور از جهان شامل نفت و سوخت‌های معدنی، بویلرها، وسایل و تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات الکتریکی، مصنوعات پلاستیکی و سنگ‌های قیمتی است بخشی از واردات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌این کشور از طریق ایران تامین می‌شود.

آفریقای جنوبی همچنین از خریداران عمده نفت خام کشورمان است.