مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات کشور از دریافت کد ملی ۲۰۰هزار قلم کالا و الزام دولت به کلیه دستگاه‌های دولتی برای خرید کالا با قید ایران‌کد خبر داد. احمد غلامزاده در نشست خبری سومین همایش سراسری ایران کد که ۱۳ تیرماه برگزار می‌شود، گفت: هیات وزیران حدود ۱۰ روز قبل در مصوبه جدیدی کلیه دستگاه‌های دولتی را موظف کرد، خریدهای خود را با قید شناسنامه ملی کالا (ایران کد) انجام دهند.

وی ادامه داد: اخیرا مصوبه جدید حمایتی برای ایران‌کد صادر شده است که بر اساس این مصوبه که در ۲۷خرداد امسال به تصویب رسیده است، همه دستگاه‌های دولتی مکلف هستند از اول سال جاری خرید‌های متوسط و بزرگ خود را با قید ایران کد انجام دهند.

غلامزاده اضافه کرد: این مصوبه به ضوابط اجرایی بودجه سال ۸۸ کل کشور به عنوان یک بند مستقل الحاق شده است.

به گفته وی بر اساس ابلاغیه معاون هزینه و خزانه‌داری کل کشور به واحدهای تدارکات، پشتیبانی و کارپردازان تمامی دستگاه‌های اجرایی کل کشور و واحدهای تابعه آنها ابلاغ شده است که در انجام معاملات بزرگ و متوسط خود قید ایران‌کد را مدنظر قرار دهند تا در تسویه حساب با عاملان با مشکلات مقرراتی مواجه نشوند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه عنوان کرد: این اقدامات گامی مهم در راستای پیاده‌سازی ایران کد در کشور است، چرا که دستگاه‌های اجرایی دولت که تقریبا بزرگ‌ترین خریدار کالا در کشور هستند، نمی‌توانند کالاهایی که فاقد ایران کد باشند را تهیه و استفاده کنند. بنابراین تولید‌کنندگان کالا نیز باید توجه داشته باشند تا هرچه زودتر نسبت به عضویت در ایران کد و دریافت شناسه کالاهای تولیدی خود اقدام کنند تا بتوانند همچنان به معاملات خود با دستگاه‌ها یا شرکت‌های دولتی ادامه دهند.

وی متذکر شد: اگر دستگاه‌های دولتی اقدام به خرید کالای فاقد ایران‌کد کنند، در تسویه حساب با خزانه‌داری کل کشور دچار مشکل قانونی می‌شوند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: هم اکنون ۲۰۰هزار قلم کالا کد ملی دریافت کرده‌اند و در پورتال ملی کالا نمایش داده می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با اجرایی شدن الزامات قانونی در این مورد ظرف یک‌سال آینده ۹۰هزار عضو خواهیم داشت. همچنین پورتال ملی خدمات در حال آماده‌سازی است که در سال جاری رسما به بهره‌برداری می‌رسد.

غلامزاده تصریح کرد: ایران کد در مصوبه اصلاح نظام توزیع به عنوان یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی و زیرساخت اصلی مطرح است و قرار شده در دولت دهم نیز مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های ما در زمینه کالا حدود ۳۰۰هزار عضو در سیستم باید ثبت‌نام کنند که به تناسب هر کدام ۲۰ ـ ۲۵ قلم کالا دریافت کنند و در بخش خدمات نیز این روند شامل ۵/۱‌میلیون مورد است.

غلامزاده خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰هزار نفر عضو داریم که بیشترین عضو در بخش مواد غذایی است، البته این آمار حدس است و حقیقت نیست.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه به برگزاری سومین همایش ایران‌کد در روز ۱۳تیرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما اشاره کرد و افزود: در این همایش آخرین دستاوردها، تحولات و الزامات و مصوبات قانونی درباره ایران کد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.