بازرگانان مناطق آزاد مجاز به گشایش اعتبار اسنادی یک ساله شدند

نمایی از منطقه آزاد چابهار

گروه بازرگانی- نماینده تام الاختیار وزارت بازرگانی در مناطق آزاد تجاری از اجازه گشایش اعتبار اسنادی یک ساله به بازرگانان مناطق آزاد برای صادرات مجدد خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، حسین سلطانی نیا افزود: بازرگانانی که در مناطق آزاد فعال هستند، برای اینکه بتوانند کالاهایشان را به صورت اعتبار اسنادی مدت دار وارد و به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای CIS صادر کنند، مشکلاتی داشتند که با اجازه گشایش اعتبار اسنادی یک ساله این مشکل برطرف شد.

وی تصریح کرد: در گذشته سیستم بانکی اجازه گشایش اعتبار اسنادی بیشتر از ۳ ماه را به بازرگانان مناطق آزاد نمی‌داد که با تلاش سازمان مناطق آزاد این مشکل برطرف شد.

نماینده تام الاختیار وزارت بازرگانی در مناطق آزاد تجاری با اشاره به ارائه آیین‌نامه تشویق صادرات مجدد از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دولت گفت: این آیین‌نامه که در ۱۶ ماده تنظیم شده مشوق‌های لازم را برای صادرات مجدد در مناطق آزاد پیش‌بینی کرده که هنوز در دولت به تصویب نهایی نرسیده است.

وی ادامه داد: همچنین اختیار اجازه ثبت سفارش کالا توسط مناطق آزاد از کشورهای خارجی به مقصد سرزمین اصلی توسط وزارت بازرگانی طی یک ماه گذشته به مناطق آزاد تفویض شده و به زودی دستورالعمل اجرایی آن به مناطق آزاد ابلاغ می‌شود.

سلطانی نیا بیان کرد: با این مکانیزم می‌توان کار واردات کالا را از طریق مراکز واسطه ای منطقه ای مانند دبی و جبل العلی که سالانه حدود ۱۵‌میلیارد دلار از کشورهای حوزه

خلیج فارس به ایران واردات دارند به مناطق آزاد کشور منتقل کرد تا ارزش افزوده و اشتغال ناشی از آن نصیب کشور شود.