رفع مشکلات بانکی و تقویت خطوط هوایی

سفیر ازبکستان در دیدار با رییس اتاق ایران، خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی بر اساس توانمندی‌های دو کشور شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محمد نهاوندیان در این دیدار با اشاره به موانع بانکی میان دو کشور تصریح کرد: عزم سیاسی و نفع تجاری برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد؛ اما برخی موانع بانکی برای تجار دو طرف مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به فعالیت شعبه‌ای از بانک صادرات ایران در ازبکستان یادآور شد: مسیرهای نقل و انتقال پول میان دو کشور باید تسهیل شود؛ زیرا تجار در بازارهایی فعالیت می‌کنند که مشکلات کمتری داشته باشند و با وجود آن که شعبه‌ای از یک بانک ایرانی در ازبکستان فعالیت می‌کند؛ اما همچنان مشکلات عملی در انتقال نقدینگی وجود دارد. رییس اتاق ایران در ادامه با اشاره به وجود خط پروازی از ایران به تاشکند خواستار تقویت خطوط هوایی از سوی طرف ازبکی شد. وی تسهیل رفت‌وآمد بازرگانان را عاملی برای توسعه روابط تجاری دانست و تصریح کرد: خط هوایی اکو میان کشورهای عضو این پیمان تاسیس شده و این امر نیاز به تقویت دارد؛ ضمن آن که فعالیت‌های خدماتی مانند بانکداری و ترانزیت باید میان کشورهای عضو اکو توسعه پیدا کند.

دکتر نهاوندیان با تاکید بر پیگیری اجرای موافقتنامه‌های تجاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: باید با همکاری اتاق‌های بازرگانی اقدامات لازم برای ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی انجام و موافقتنامه‌های سه جانبه‌ای که برای توسعه حمل‌ونقل به امضا رسیده است، عملیاتی شود. «الهام اکرم اف» سفیر ازبکستان در ایران نیز ضمن ارائه گزارشی از توانمندی‌های اقتصادی ازبکستان یادآور شد: ازبکستان در زمینه‌های انرژی، نساجی، نیروگاه برق و ترانزیت مایل به همکاری با ایران است و ما در تلاش هستیم از مسیرهای ترانزیتی ایران برای دستیابی به آب‌های بین‌المللی استفاده کنیم. وی سال ۲۰۰۹ در ازبکستان را سال «آبادگری روستاها» اعلام کرد و خواستار توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه کشاورزی شد.