دولت افغانستان در تلاش است با اجرای قانونی که به تازگی در مجلس این کشور مصوب شده از واردات انواع کالا با جعل برند جلوگیری کند؛‌ اما برخی منابع همچنان از عرضه محصولات تقلبی با برند ایران در این کشور خبر می‌دهند. قاچاقچیان تاکنون با جعل نشان استاندارد و برند انواع محصولات خوراکی، اجناس، ‌شوینده‌ها و داروی ایران که از کیفیت پایینی نیز برخوردار هستند، ‌منافع بسیاری کسب کرده‌اند.

رییس اتحادیه‌ تجار و سرمایه‌گذاران افغانستان در ایران می‌گوید:‌ دولت افغانستان با تصویب قانون ممانعت از ورود کالای تقلبی با نام سایر کشورها مجازاتی چون سه سال زندان و جریمه نقدی را پیش بینی کرده است.

عبدالهادی فرهنگ در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، تاکید کرد: ‌مردم افغانستان علاقه وافری به انواع اجناس ایرانی دارند و به همین دلیل بازار این کشور، محل مناسبی برای عرضه انواع محصولات، مواد خوراکی، پوشاک و دارو است.

وی با تاکید بر اینکه دولت افغانستان مانع از واردات کالا با نام ایران از گمرکات رسمی این کشور می‌شود، گفت‌: با وجود واردات کالای غیرکیفی به نام ایران؛ اما این وضعیت تاثیری بر اقبال مردم افغانستان به جنس ایرانی ایجاد ندارد و آنها همچنان محصولات ایرانی را به دیگر کشورها ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس بزرگ بازسازی افغانستان که زمستان سال گذشته در تهران برگزار شد، از این کنفرانس به عنوان فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر تجار ایالت جلال آباد این کشور با صادرکنندگان ایرانی ذکر کرد.

فرهنگ گفت: انعقاد قراردادهای متعدد در شرایطی که پیش از این بازرگانان منطقه جلال آباد کالای خود را از پاکستان وارد می‌کردند، یکی از دستاوردهای مثبت کنفرانس به شمار می‌آید.

وی گفت: این قراردادها در زمینه صادرات انواع صنایع پلاستیکی، شوینده‌ها، لوازم خانگی و...منعقد شد.