مبادلات تجاری ایران وچین به 30‌میلیارد دلار می‌رسد

سفیر ایران در چین از توسعه و گسترش همکاری‌های تهران - پکن در زمینه‌های مختلف خبر داد و پیش بینی کرد تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی حجم مناسبات تجاری دوکشور به مرز ۳۰‌میلیارد دلار برسد. «جواد منصوری» در دیدار «ما چونجی» عضو کنگره ملی خلق چین و رییس هیات مدیره شرکت «ساینوتراک» گفت: روابط تهران - پکن به دلیل اهمیت آن مورد توجه رهبران دوکشور قرار دارد.

شرکت ساینوتراک تاکنون نزدیک به ۱۶‌‌هزار دستگاه انواع کامیون سنگین ساخت چین را به ایران صادر کرده است.

سفیر ایران در چین با اشاره به مناسبات اقتصادی ایران و چین به شرکت‌های چینی توصیه کرد در صادرات خود به ایران مواردی از جمله «کیفیت کالا»، «قیمت رقابتی»، «سرعت در انتقال محصولات» و «رعایت استانداردهای بین‌المللی» را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و دسترسی به بازارهای منطقه ای گفت: ایران می‌تواند پل مناسب و مطمئنی برای دسترسی به بازار کشورهای منطقه باشد.

ما جونچی، عضو کنگره ملی خلق چین و رییس هیات مدیره شرکت ساینوتراک نیز در این دیدار گفت: تاکنون نزدیک به ۱۶‌‌هزار دستگاه کامیون ساخت این شرکت به ایران صادر شده است.

وی حجم روابط تجاری این شرکت با ایران را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌میلیون دلار ذکر کرد و گفت: ما خواستار تسریع همکاری‌ها با ایران هستیم.

«ما جونچی همچنین با اشاره به ساخت کارخانه تولید خودرو این شرکت در استان فارس ابراز امیدواری کرد این کارخانه در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.