بخش خصوصی در راه WTO

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میزان نقش و سهم بخش خصوصی در فرآیند الحاق به WTO را متناسب با حجم این بخش در اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: بخش خصوصی در این زمینه نظرات خود را به دولت داده است. محمد صدرهاشمی‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا) در مورد سهم بخش خصوصی در فرآیند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت با عنوان اینکه همواره در کشورها بخش خصوصی سهمی در تجارت دارد و در ایران نیز این گونه است، گفت: بخش خصوصی در کشور ما نیز به اندازه حجم خود در این موضوع نقش دارد.

وی ادامه داد: سال‌ها در این زمینه در اتاق بازرگانی صحبت‌ها و بحث‌هایی شده و بخش خصوصی نظرات خود در این زمینه را به دولت داده است.

این عضو اتاق تهران در مورد نگاه بخش خصوصی به فرآیند الحاق به WTO نیز تاکید کرد که بخش خصوصی نگاه مثبتی به این موضوع دارد و افزود: ایران حتما با تجارت جهانی باید هماهنگ باشد و بحث توسعه اقتصادی کشور بدون ارتباط با بازارهای جهانی نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی باور دارد که حضور ایران در WTO حضور در بازار جهانی است و به فرآیند توسعه کشور می‌تواند کمک کند.

هاشمی‌نژاد در مورد سرعت فرآیند الحاق ایران به WTO نیز عنوان کرد: تسریع و کند شدن این موضوع امری نسبی است و به هر حال ما به عنوان ناظر در WTO پذیرفته‌ شده‌ایم و مقدماتی شروع و سپس این فرآیند کند شده است و یکسری سردرگمی‌ها به وجود آمده که امیدواریم به زودی مشکلات رفع شود. وی متذکر شد: این امور به روابط بین کشورها و روابط کشورها با WTO مربوط می‌شود و تا عضو این سازمان جهانی نشویم، نمی‌توانیم فعالیتی انجام بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند وارد مذاکره در این زمینه شود.