معاون وزیر بازرگانی از اختصاص ۸۴۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای واردات کالا با مجوز وزارت بازرگانی خبرداد. به گفته محمدصادق مفتح، ذخیره سازی کالاهای استراتژیک کشور برای سال ۸۸ در دستور کار قرار گرفته است. مفتح در گفت و گو با «مهر» گفت: مجوز برداشت ۸۴۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای واردات کالا توسط وزارت بازرگانی صادر شده، ولی هنوز وارداتی صورت نگرفته است.

مفتح افزود: در عین حال دلیل این تصمیم را از وزیر بازرگانی سوال کنید.معاون وزیر بازرگانی با اشاره به درخواست دولت از مجلس برای اختصاص ۲/۱ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی در سال ۸۶ و رد دوفوریت این خواسته توسط نمایندگان، تصریح کرد: این امر وزارت بازرگانی را در تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی دچار مشکل نکرد.

وی اظهار داشت: در خصوص برداشت ۸۴۰ میلیون دلاری دولت از حساب ذخیره ارزی برای واردات کالا از وزیر بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس سوال شد که وی نیز پاسخ داد.

مفتح همچنین در خصوص میزان ذخیره سازی کالاهای اساسی گفت: ایجاد ذخیره استراتژیک یکی از اولین تصمیمات وزارت بازرگانی در دولت نهم بوده که بر این اساس همواره طی این سه سال عمر دولت، ذخیره استراتژیک مطمئن از کالاهای اساسی وجود داشته است و هم اکنون نیز این وضعیت حاکم است.

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی تصریح کرد: بدیهی است که با تکیه بر ذخایر کالاهای استراتژیک، وزارت بازرگانی موفق به کنترل نوسانات پرسرعت قیمت‌ها شده است، به طوری که اکنون کشور یکی از مطمئن‌ترین ذخیره های کالاهای استراتژیک را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخیره مطمئنی از گندم، شکر، برنج و روغن در کشور وجود دارد و هم اکنون ذخیره سازی کالا برای سال ۸۸ نیز به طور طبیعی در دستور کار است.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این با غیرقانونی خواندن برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی برای واردات کالاها، گفته بود : این برداشت در حالی بدون مجوز مجلس صورت گرفته که صرف تامین کالاهای غیرضروری شده و بیانگر اقدامی ناموزون از سوی وزارت بازرگانی است.