ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی اعلام کرد: میزان صادرات غیرنفتی گمرکات استان در سال ۸۶، ۶۳۴ هزار و ۲۰۶ تن کالا به ارزش ۳۹۴ میلیون و ۸۴۳ هزار دلار بود.

غلامحسین نوحی اظهار داشت: این میزان صادرات به لحاظ وزن ۵ درصد و به لحاظ ارزش۶ درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش نشان می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: این کالاها شامل مواد معدنی، کالاهای کشاورزی، فرش، موکت و محصولات پتروشیمی بود که به روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات صادر شد. نوحی میزان واردات پارسال از طریق گمرکات استان را چهار میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۳۷ تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۴۷۲ هزار دلار عنوان کرد که به لحاظ وزنی بدون تغییر، ولی به لحاظ ارزشی با ۲۳ درصد افزایش همراه بود.

این کالاها شامل آهن آلات، چوب و اشیای چوبی، لاستیک وسایط نقلیه، ماشین آلات صنعت کاغذ و چاپ، محصولات شیمیایی، مواد اولیه پلاستیک، انواع کود شیمیایی و سایر اقلام بوده است.

نوحی افزود: ترانزیت کالا از گمرکات گیلان ۴۱۲ هزار و ۳۷۳ تن کالا به ارزش ۳۹۸ میلیون و ۲۶۱ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۹ درصد و ارزش ۲۲ درصد کاهش داشته است. ناظر گمرکات گیلان مبدا کالاهای ترانزیتی را کشورهای آسیای میانه و ایتالیا و مقصد آنها را شمال عراق، افغانستان، پاکستان، امارات و قطر عنوان کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: گیلان پارسال در زمینه صادرات چمدانی، با ۱۷ هزار و ۹۰۷ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار در بین گمرکات کشور رتبه اول را کسب کرد. پارسال یک‌هزار و ۳۸۱ فروند کشتی به گمرکات گیلان وارد شده است.