در سال گذشته چهار‌میلیون و۶۲۰‌هزار و۷۱۰ تن کالا به ارزش دو‌میلیارد و ۳۶۵‌میلیون و ۴۸۳‌هزار و ۸۷۱ دلار از گمرک بندر امام صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۵ از نظر وزنی ۲۱‌درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۹‌درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات مجدد گندم علت افزایش صادرات از این گمرک بوده است.

مدیر کل گمرک بندر امام (ره) با بیان این مطلب افزود: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک از نظر ارزشی به ترتیب شامل محصولات پتروشیمی، گازها، آهن آلات و فولاد، گندم، بنزین و انواع آن بوده که در بین این کالاها، محصولات پتروشیمی با ۷۳۹‌میلیون و ۷۳۳‌هزار و ۵۷۱ دلار بیشترین محصول صادراتی از این گمرک بوده است. غلام عباس زندی گفت: هر تن کالای صادراتی به طور متوسط ۵۱۲ دلار ارزش داشته است. در این مدت دو شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت فولاد خوزستان بیشترین صادرات از این گمرک را داشته‌اند که شرکت بازرگانی پتروشیمی به تنهایی ۷۶‌درصد کل صادرات این گمرک را بر عهده داشته است.

وی میزان واردات این گمرک را در سال گذشته، ۱۵‌میلیون و ۳۲‌هزار و ۳۷۹ تن کالا عنوان کرد و افزود: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۲۸‌درصد و از نظر وزنی ۱۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل گمرک بندرامام خمینی عنوان کرد: آهن آلات و فولاد، بنزین سوپر، ذرت، شکر و سویا از جمله اقلام عمده کالاهای وارداتی به این گمرک بوده که آهن و فولاد با ارزش دو‌میلیارد و ۷۵۳‌میلیون و ۳۳۳‌هزار و ۳۳۳ دلار و وزن سه‌میلیون و ۹۴۹‌هزار و ۷۷۹ تن بیشترین مقدار را داشته است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۵۰۸ دلار بوده است. علت افزایش واردات، افزایش واردات آهن آلات از جمله میلگرد، تیرآهن و فولاد بوده است.

زندی خاطرنشان کرد: در این مدت کشورهای برزیل، چین، امارات متحده عربی، آلمان و هند بیشترین کالاها را از طریق این گمرک به کشورمان صادر کرده‌اند که برزیل با صادر کردن بیش از یک‌میلیارد و ۶۱۴‌میلیون و ۵۱۶‌هزار دلار در صدر این کشورها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته کشورهای امارات متحده عربی، ژاپن، کویت، کره جنوبی و چین، عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بودند که امارات متحده عربی با صادر کردن ۵۹۸‌میلیون و ۸۴۴‌هزار و ۵۱۵ دلار کالا در صدر این کشورها قرار گرفته است.

مدیر کل گمرک بندر امام (ره) گفت: درآمد گمرک بندر امام خمینی در سال گذشته، بیش از چهار‌هزار و ۷۶۹‌میلیارد و ۹۶۳‌میلیون ریال بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶‌درصد افزایش داشته است.